Wycieczka do Sztolni Czarnego Pstrąga

Wycieczka do Sztolni Czarnego Pstrąga i Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach

Zwiedzanie obiektu rozpoczęło się od zejścia krętymi schodami do podziemnej przystani znajdującej się w szybie „Ewa”. Kilkadziesiąt metrów pod ziemią wsiedliśmy do łodzi i przy świetle lamp pokonaliśmy trasę 600 m. Przewodnik opowiadał o historii tarnogórskiego górnictwa, którą jeszcze dokładniej poznaliśmy w Muzeum Górnictwa. Wyruszyliśmy w dalszą trasę. Dostaliśmy kaski i windą zjechaliśmy pod ziemię.  Rozpoczęła się niezwykła podróż przez podziemia wpisane w lipcu 2017 roku na Listę światowego dziedzictwa UNESCO. W czasie wędrówki oglądamy wykute w skale przodki górnicze, chodniki transportowe i potężne komory powstałe na przełomie XVIII i XIX w. Labirynt korytarzy, z których najniższy fragment ma wysokość około 140cm, to pozostałość po działającej do 1913 r. królewskiej kopalni kruszców „Fryderyk”. Spacer przez szyby: Anioł, Żmija i Szczęść Boże dostarcza niezapomnianych wrażeń. Surowe warunki panujące w podziemiach kopalni, charakteryzujące się niską temperaturą i dużą wilgotnością powietrza, pozwalają poczuć klimat dawnej pracy górników. Spotkanie ze Skarbnikiem było niesamowitym przeżyciem. Z oddali można było usłyszeć odgłosy ciężkiej pracy gwarków, kopalnianego zawału, jadących wózków oraz robót strzałowych. Wycieczka była tajemnicza, zaskakująca i prawie ekstremalna.