Biblioteka

ROK SZKOLNY 2020/2021

GODZINY PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ
w roku szkolnym 2020/2021



Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek
9.00-14.00 8.00-13.00 8.00-13.00 ……….. ……….



Regulamin wypożyczania i użytkowania podręczników szkolnych
Szkoły Podstawowej w Dobieszowicach



  1. W roku szkolnym 2020/2021 wszyscy uczniowie klas I – VIII otrzymają
    w szkole bezpłatnie podręczniki do obowiązkowych zajęć edukacyjnych:
  2. Komplet podręczników ( oprócz religii) zostanie przekazany uczniom, rodzicom/opiekunom uczniów w momencie dostarczenia przez wydawnictwo.
  3. Wypożyczane są na okres 10 miesięcy, termin ich zwrotu mija w przeddzień zakończenia roku szkolnego. W przypadku przeniesienia ucznia do innej szkoły podręcznik należy zwrócić przed opuszczeniem szkoły.
  4. Materiały ćwiczeniowe zostaną przekazane uczniom bez obowiązku ich zwrotu.
  5. Bezpośrednio po otrzymaniu wypożyczonych podręczników szkolnych należy sprawdzić ich stan. W przypadku uszkodzeń należy ten fakt niezwłocznie zgłosić bibliotekarzowi.
  6. Udostępniane książki należy chronić przed zniszczeniem i zgubieniem.
  7. Zabrania się dokonywania jakichkolwiek wpisów i notatek w podręcznikach.
  8. Dodatkowe wyposażenie podręcznika (np. płyty, plansze itp.) jest integralną częścią podręcznika i również podlega zwrotowi w stanie niezniszczonym.
  9. W przypadku zniszczenia (pomazania, rozerwania itp.) lub zagubienia podręcznika rodzic/opiekun ucznia zobowiązany jest do odkupienia takiej samej książki.
  10. Wraz z upływem terminu zwrotu (koniec roku szkolnego) należy uporządkować podręcznik tj. powycierać wszystkie wpisy ołówka, podkleić, a następnie oddać do biblioteki szkolnej wraz z dodatkowym wyposażeniem.
  11. Rodzice/opiekunowie podpisują oświadczenie, które jest zobowiązaniem
    do stosowania niniejszego regulaminu.



PROCEDURY OBOWIĄZUJĄCE W BIBLIOTECE SZKOLNEJ

Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Wielkiego w Dobieszowicach

NA CZAS TRWANIA PANDEMII COVID-19

Postanowienia ogólne:

  1. Bibliotekarz powinien przebywać w bibliotece szkolnej w rękawiczkach. Nie ma obowiązku zakładania maseczki jako osłony nosa i ust, jednak powinien nakładać maseczkę lub przyłbicę podczas wykonywania obowiązków.
  2. W bibliotece należy zachować bezpieczną odległość od rozmówcy i współpracowników (rekomendowane są 2  metry, minimum 1,5 m). Zaleca się, aby użytkownicy nie przekraczali wyznaczonych linii (oznakowanie na podłodze).
  3. Zapewnia się w miarę możliwości, systematyczne wietrzenie pomieszczenia (co godzinę).
  4. Należy regularnie czyścić powierzchnie wspólne, z którymi stykają się użytkownicy, np. klamki drzwi wejściowe, poręcze, blaty, oparcia krzeseł.
  5. W widocznym miejscu, np. przed wejściem, umieszczona zostaje informacja o maksymalnej liczbie odwiedzających (3 osoby), mogących jednocześnie przebywać w bibliotece szkolnej. Ograniczenie liczby użytkowników wynosi do 1 osoby, w celu umożliwienia przestrzegania wymogu dotyczącego dystansu przestrzennego.
  6. Ogranicza się użytkowanie księgozbioru w wolnym dostępie .
  7. Organizacja trybu pracy zostaje dostosowana do potrzeb uczniów i nauczycieli, którzy mają potrzebę korzystania z usług biblioteki szkolnej. Godziny otwarcia biblioteki dostosowane są do potrzeb czytelników.
  8. Osoby oczekujące na wejście do biblioteki muszą zachować odstęp 2 m od innych osób (przed wejściem do szkoły i w budynku szkoły).

REALIZACJA PRZYJMOWANIA I ZWROTÓW MATERIAŁÓW BIBLIOTECZNYCH PRZEZ NAUCZYCIELA BIBLIOTEKARZA W BIBLIOTECE SZKOLNEJ


Okres kwarantanny dla książek i innych materiałów przechowywanych w bibliotekach:

  • na powierzchniach plastikowych (np. okładki książek, płyty itp.) wirus jest aktywny do 72 godzin (trzy doby);
  • tektura i papier – wirus jest aktywny do 24  godzin (jedna doba).
  1. Kwarantannie podlegają wszystkie materiały biblioteczne, również czasopisma.
  2. Ograniczony zostaje dostęp do czytelni oraz do księgozbioru i czasopism.
  3. Przyjęte książki powinny zostać odłożone przez czytelnika na wydzielone miejsce. Odizolowane egzemplarze należy oznaczyć datą zwrotu i wyłączyć z wypożyczania do czasu zakończenia kwarantanny – do 4 dni. Po tym okresie włączyć do użytkowania. W dalszym ciągu przy kontakcie z egzemplarzami należy stosować rękawiczki.
  4. Obsługa czytelnika powinna być ograniczona do minimum, tj. do wydania wcześniej zamówionych książek. Zgodnie z obowiązującymi zasadami należy zachowywać dystans społeczny – nie należy tworzyć skupisk, tym bardziej w pomieszczeniach zamkniętych. 

ORGANIZACJA PRACY SZKOLNEJ BIBLIOTEKI

  1. Nauczyciel bibliotekarz ustala z dyrektorem szkoły i wychowawcą klasy zasady zwrotu książek i podręczników oraz terminy ich oddania do biblioteki szkolnej.
  2. Wychowawca powiadamia uczniów/rodziców przez dziennik elektroniczny lub inne kanały kontaktu o  terminach zwrotów książek i podręczników oraz możliwościach ich odkupienia.
  3. Nauczyciel bibliotekarz udostępnia rodzicom i uczniom adres email biblioteki maria.manczyk@op.pl  w celu kierowania zapytań o książki lub wyjaśnienia spraw dotyczących wypożyczeń.
  4. Przypomnienie uczniom i rodzicom zasad zwrotu wypożyczonych podręczników i książek zgodnie z zapisami regulaminów (zwrot podręczników w kompletach, usunięcie foliowych okładek, usuniecie zapisanych ołówkiem notatek, zwrócenie uwagi na czystość i estetykę książki – wyprostowane pogięte kartki, sklejone rozdarcia).
  5. Za książki zniszczone lub zagubione rodzice/opiekunowie prawni są zobowiązani do zakupy nowej pozycji wskazanej przez nauczyciela bibliotekarza w ustalonym terminie.
  6. Książki i podręczniki są zwracane przez uczniów/rodziców w ustalone przez dyrektora, wychowawcę i nauczyciela bibliotekarza określone dni (w celu uniknięcia grupowania się osób).
  7. Uczeń/rodzic dokonujący zwrotu książek/podręczników powinien być w maseczce oraz rękawiczkach.
  8. Nauczyciel bibliotekarz wyznacza miejsce składowania oddawanych książek (pomieszczenie, skrzynia, pudła, wyznaczone regały, itp.). Składowane książki muszą być oznaczone datą, w której zostały przyjęte, aby określić daty zgodnie z zalecanym terminem przechowywania zbiorów w kwarantannie, a następnie ich udostępniania.
  9. Osoby dokonujące zwrotu podręczników oraz książek muszą być poinformowane o określonym sposobie przekazania podręczników szkolnych:
  • podręczniki zapakowane w reklamówkach należy opisać na zewnątrz: imię, nazwisko ucznia, klasa. Książki przynoszone są do szkoły, a zwrot potwierdzony jest podpisem (własnym długopisem) na liście udostępnionej przez nauczyciela;
  • książki są odkładane w sposób wskazany przez nauczyciela bibliotekarza w określonym miejscu.

Po upływie kwarantanny nauczyciel bibliotekarz dokonuje oceny stanu technicznego zwróconych podręczników. W sytuacji stwierdzenia zniszczenia rodzic zobowiązany jest do zwrotu należności, o czym zostanie poinformowany telefonicznie lub za pomocą innych narzędzi komunikacji.

Anna Męcik

Maria Mańczyk



Lista lektur – rok szkolny 2020/2021

KLASA IVA                                                                                                  

  1. Jan Brzechwa „Akademia Pana Kleksa”
  2. Joanna Olech „Dynastia Miziołków”
  3. Rene Goscinny, Jean – Jacques Sempe „Mikołajek”
  4. C.S. Lewis „Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa”
  5. Janusz Christa „Kajko i Kokosz. Szkoła latania” /komiks
  6. Astrid Lindgren „Bracia Lwie Serce

KLASA VIA

  1. Rafał Kosik „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi”
  2. Małgorzata Musierowicz „Opium w rosole”
  3. John Ronald Reuel Tolkien „Hobbit, czyli tam i z powrotem”
  4. Andrzej Maleszka „Magiczne drzewo”
  5. K. Makuszyński „Szatan z VII klasy”
  6. Ewa Nowak „ Pajączek na rowerze

KLASA VIIA i VIIB

  1. Aleksander Fredro “Zemsta”
  2. Juliusz Słowacki “Balladyna”
  3. Henryk Sienkiewicz „Latarnik”
  4. Charles Dickens „Opowieść wigilijna”
  5. Adam Mickiewicz „Dziady cz.II”
  6. Henryk Sienkiewicz „Quo vadis”
  7. Antoine De Saint – Exupery „Mały Książę”



ROK SZKOLNY 2019/2020

ZAPRASZAMY DO UDZIAŁU W XIX OGÓLNOPOLSKIM TYGODNIU CZYTANIA DZIECIOM POD HASŁEM: CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM O ZWIERZĘTACH!

Tematem przewodnim tegorocznego Tygodnia Czytania są zwierzęta. Chcemy zachęcić Państwa do regularnego czytania dzieciom, a także zaprezentować wartościowe książki dla dzieci i młodzieży wydane w ostatnich latach, pomóc Państwu budować świadomość proekologiczną dzieci i ich wrażliwość na potrzeby zwierząt.

30 maja (sb) – Dzień z Doktorem Dolittle

31 maja (nd) – Dzień psa

1 czerwca (pn) – Dzień ptaków

2 czerwca (wt) – Dzień kota

3 czerwca (śr) – Dzień z żubrem

4 czerwca (czw) – Dzień niedźwiedzia

5 czerwca (pt) – Dzień z owadami

6 czerwca (sb) – Dzień wilka

7 czerwca (nd) – Dzień konia

Zapraszamy do śledzenia strony internetowej: https://calapolskaczytadzieciom.pl/aktualnosci/program-xix-ogolnopolskiego-tygodnia-czytania-dzieciom/

Drodzy rodzice zachęcamy do czytania !!!



W związku z obchodami Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich 23 kwietnia biblioteka szkolna zaprosiła do udziału w konkursie czytelniczym. 
Biblioteka szkolna prosi o wysłanie prac na konkurs czytelniczy do 31.05.2020. 
Prace prosimy o przesłanie na adres mailowy anna.mecik@o2.pl


Rozstrzygnięcie konkursu odbędzie się 1 czerwca.

 
Pozdrawiamy
Anna Męcik
Maria Mańczyk

List i prezentacja dla rodziców

Tydzień Bibliotek mija bardzo szybko. W tym tygodniu  biblioteka szkolna proponuje kolejny materiał promujący czytelnictwo w domach zgodnie z akcją #NieZostawiamCzytelnika.

Nasza propozycja to list i  prezentacja dla rodziców pt.: Wpływ  czytelnictwa  na  wszechstronny  rozwój  dziecka..

Drodzy Rodzice,

Wraz z coraz większą popularnością komputerów, telefonów, telewizji, nawyk czytania książek zanika. W dzisiejszym świecie książka nie jest dla naszych dzieci ani jedynym źródłem informacji, ani głównym źródłem rozrywki.

Większość z nich woli serfować po Internecie, portalach społecznościowych, grać w gry komputerowe i nie znajdują już czasu na książkę, czy nawet obowiązkową lekturę. Dlaczego rodzicom, powinno zależeć, aby dzieci sięgały po książki? Dlatego, że zalety czytania książek są ogromne, wręcz gigantyczne.

Wszyscy chcemy, aby nasze dzieci wyrosły na mądrych, dobrych i szczęśliwych ludzi. Jest na to sposób – czytajmy dzieciom i zachęcajmy ich do czytania! Książka może stać się jednym z istotnych elementów sprzyjających rozwojowi dziecka.

Drodzy Rodzice, zachęcamy Was gorąco, abyście i Wy rozbudzali i podtrzymywali zainteresowania czytelnicze Waszych dzieci. Zachęcajcie ich do wypożyczania książek i sami czytajcie im w domu, rozmawiajcie z dziećmi o przeczytanych książkach. Wyrobienie bowiem nawyku czytania książek i sprawienie, aby książki były dla dziecka ważniejsze niż komputer, czy Internet, a obecnie również telefon może się udać jedynie dzięki zgodnej współpracy domu i szkoły. Pamiętajmy, że:

Czytanie to wiedza i mądrość.

Czytanie to przygoda, która wciąga i skłania do myślenia.

Czytanie to przyjemność.

Czytanie pomaga, uczy empatii i wrażliwości.

Czytanie kształtuje charakter i osobowość.

Książka jest dobra na wszystko! Liczymy na Państwa współpracę ze szkołą i biblioteką szkolną. Zapraszamy do lektury!

Biblioteka szkolna

Anna Męcik

Maria Mańczyk

Literackie bingo

Z okazji Tygodnia Bibliotek od 8-15 maja biblioteka szkolna proponuje kolejny materiał promujący czytelnictwo w domach zgodnie z akcją #NieZostawiamCzytelnika.

Nasza propozycja – Gra dla całej rodziny – Literackie bingo.:)

 Zasady:

  1. Zabawa przeznaczona jest dla całej rodziny w czasie nauki zdalnej.
  2. W powyższe pola każdy z uczestników wpisuje tytuły przeczytanych książek, które odpowiadają podpowiedziom. Jeden tytuł książki może być użyty tylko raz, nawet jeżeli odpowiada kilku polom. By wygrać, należy uzbierać 5 pól pionowo, poziomo lub na ukos.
  3. Jeżeli przynajmniej 2 graczy uzbiera 5 pól w rzędzie, to możecie grać dalej, aż wypełnicie wszystkie pola planszy.
  4. Jeżeli twoja rodzina czyta wyjątkowo dużo i przynajmniej 2 graczy zapełni wszystkie pola, możecie zorganizować finał. By to zrobić, wystarczy wypisać wszystkie wpisane przez zwycięzców tytuły książek na jednej liście. Następnie osoba, która już nie gra, czyta tytuły w losowej kolejności. Gdy usłyszysz tytuł, który wpisałeś w któreś pole, skreślasz go. Wygrywa osoba, która skreśli 5 sąsiednich pól pionowo, poziomo lub na ukos.

Tydzień Bibliotek i Dzień Bibliotekarza 2020 w wirtualnej przestrzeni.

Z okazji zbliżającego się Dnia Bibliotekarza i Bibliotek proponujemy materiały promujące czytelnictwo w domach.  Zgodnie z akcją #NieZostawiamCzytelnika.

Daj nam szansę i przeczytaj ten tekst. W najgorszym wypadku stracisz 3 minuty, a w najlepszym – zyskasz hobby na całe życie

Drogi czytelniku życzymy Ci radości z czytania. Oglądasz seriale? Kojarzysz uczucie po obejrzeniu  wciągającego  sezonu, gdy brakuje Ci bohaterów, fabuły i świata, który tak Cię pochłonął? Po skończeniu dobrej książki poczujesz to samo, tylko MOCNEJ!!! To właśnie radość z czytania.

Oto kilkanaście argumentów, które są w stanie przekonać młodego człowieka do czytania.

 Dlaczego warto czytać?

1. Redukuje stres

2. Poprawia pamięć

3. Inspiruje

4. Rozwija wyobraźnię

5. Poprawia skupienie i koncentrację

6. Poszerza słownictwo

7. Zwiększa atrakcyjność dla płci przeciwnej

8. Stymuluje mózg

9. Rozwija wrażliwość na sztukę

10. I wrażliwość na innych ludzi.

11. Poszerza wiedzę

12. Zwiększa zdolności analityczne

13. Poprawia pisanie

14. Pomaga zasnąć.

15. Kształtuje osobowość

Takie argumenty mogą chyba tylko zachęcić nas do tego, żeby czytać jak najwięcej, prawda?

Czytelniku jeśli przeczytałeś cały tekst – cieszymy się bardzo Będzie nam miło, jeśli złożysz życzenia bibliotece z okazji jej święta. Możesz pisać pod tym postem na facebook.

23 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich. Święto to po raz pierwszy zorganizowano w 1926 roku. Jest to ważna data w historii literatury światowej. To data śmierci Miguela de Cervantesa oraz urodzin i śmierci Williama Szekspira. Z tej okazji pragniemy zachęcić wszystkich uczniów naszej szkoły do sięgnięcia w wolnej chwili po książkę i odnalezienia przyjemności w czytaniu. ,, Bardziej niż kiedykolwiek, (…) gdy ludzie pozostają zamknięci w domach, moc książek powinna być wykorzystywana do walki z izolacją, wzmacniania więzi między ludźmi, poszerzania horyzontów, stymulowania naszych umysłów i kreatywności.”

Zapraszamy również do udziału w konkursie czytelniczym .

Pochwalcie się jakie książki czytacie!

Narysujcie blok mieszkalny i na poszczególnych jego piętrach zamieśćcie tytuł i autora przeczytanej książki.

A może wolicie zaprezentować to za pomocą drzewa?

Technika i forma dowolna. Decyzja należy do was. Wierzymy w waszą pomysłowość. Po powrocie do szkoły wasze prace zaprezentujemy i stworzymy coś pamiątkowego.

Biblioteka szkolna

Anna Męcik

Maria Mańczyk

 Drodzy uczniowie mamy ograniczony dostęp do biblioteki. Mimo to zachęcam Was do czytania książek w nieco innej formie. Biblioteka szkolna zachęca do zapoznania się z darmową książką elektronicznąJ Poniżej przedstawiamy wybór bibliotek cyfrowych i innych źródeł darmowych (lub prawie darmowych) ebooków oraz audiobooków.

WolneLektury.pl

Znana i lubiana, całkowicie darmowa biblioteka cyfrowa zawierająca ponad 5500 tytułów, w tym wiele szkolnych lektur. Ebooki są dostępne w wielu formatach, w tym na czytniki. Serwis zawiera także audiobooki. Wszystko dostępne jest za pomocą wygodnej, darmowej aplikacji (smartfony Android i iPhone). Projekt fundacji Nowoczesna Polska.

Lektury.gov.pl

Serwis zawiera wiele szkolnych lektur wraz z ich wykazem oraz opisami. Książki są dostępne online oraz do pobrania w wielu formatach, także na czytniki. Projekt realizowany w ramach Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej.

ChmuraCzytania.pl

Chmura Czytania zawiera ciekawe książki polskich i zagranicznych autorów, m.in. Conrada, Kafki czy Czechowa. Nie wymaga logowania.

Masz tę moc – ebook o koronawirusie

Wydawnictwo Olesiejuk wydało świetnego, darmowego ebooka na temat koronawirusa dla młodszych uczniów. Jak wyjaśnić, czym jest wirus, dlaczego ich życie stało się tak dziwne i jak zapobiegać się jego rozprzestrzenianiu? Dostępny jest na stronie:

Polona.pl

Największa w Polsce biblioteka cyfrowa. Zawiera stare książki oraz inne zdigitalizowane zbiory. Większość z nich należy do domeny publicznej, więc są darmowe.

Publio– darmowe ebooki

Publio to księgarnia internetowa. Oferuje ponad 100 ebooków za darmo. Jednak są to głównie lektury należące do domeny publicznej i poradniki.

AUDIOBOOKI

Polska-Poezja.pl

Serwis oferuje klasykę polskiej poezji czytaną przez znanych polskich aktorów. Za darmo, w serwisie YouTube.

Spotify

Spotify to serwis umożliwiający słuchanie nieprzebranej liczby piosenek, audycji, podcastów itp. W wersji płatnej oferuje oczywiście znacznie więcej, jednak także wersja bezpłatna uprawnia do dużego wyboru bajek, legend i opowiadań dla dzieci. Wymaga rejestracji. Aplikacja jest dostępna na urządzeniach mobilnych i komputerach.

Audio-Bajki.pl

Nagrania bajek dostępne za darmo w serwisie YouTube.

Bajkowisko.pl

Serwis oferuje wiele nagrań bajek i audiobooków dla dzieci. Na stronie można za darmo przesłuchać 3 bajki, reszta dostępna jest na kanale YouTube.

Polskie Radio Dzieciom

Zarejestrowane audycje radiowe dla dzieci, zgrupowane w kilku kategoriach: Bajkowy kącik, Opowieści ludów świata, Wieczorne pogaduchy, Słuchowisko, Książki do poduchy. Wszystko bezpłatnie i bez konieczności  logowania.

Wszystkiego dobrego dla Was, czytajcie. Do zobaczenia wkrótce J

Anna Męcik

Maria Mańczyk

W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa dotyczącego wspierania w latach 2016-2020 organów prowadzących szkoły oraz bibliotek pedagogicznych w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych, biblioteka Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Wielkiego otrzymała w roku 2019 środki finansowe na zakup książek. Dzięki temu księgozbiór biblioteki wzbogacił się o 934 woluminy o wartości 15 000 zł.

Cenną wskazówką dla tworzenia zamówienia były wypowiedzi uczniów na temat ich zainteresowań przekazywane podczas rozmów i porad czytelniczych w bibliotece szkolnej. Przeprowadzono także konsultacje z polonistami pod kątem wzbogacenia księgozbioru w nowości wydawnicze oraz w lektury szkolne. W listy te zostały przekazane samorządowi uczniowskiemu, radzie rodziców oraz radzie pedagogicznej do zapoznania się, zaakceptowania czy wzbogacenia propozycji. Na podstawie opinii uczniów, rodziców oraz nauczycieli listy zostały wzbogacone i ujednolicone. Dzięki otrzymanym środkom finansowym biblioteka została doposażona. Lektury szkolne stanowiły 65% zakupionych książek.

Najczęstsze formy wydarzeń promujących czytelnictwo:

Obchody Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych; Narodowe Czytanie; Dzień Głośnego Czytania., Dzień Pluszowego Misia; Spotkanie z uczniami klas I – Pasowanie na czytelnika., Spotkanie autorskie z p. Grażyną Bąkiewicz, Beatą Ostrowicką i   Łukaszem Wierzbickim., Wyjazd do Biblioteki Śląskiej,  Wyjazd na Targi Książki do Katowic; Kiermasz książek;

Przykłady ciekawych zrealizowanych projektów edukacyjnych:

  1. „Czytam i wiem” – regularne spotkania w świetlicy szkolnej podczas których uczniowie słuchali i sami czytali wybrane fragmenty ciekawych książek;
  2. „Zaczarowane opowiadania” – cykliczne czytanie baśni w bibliotece, omawianie problematyki oraz wykonywanie pracy plastycznej na temat lektury; 
  3. „Czytam – polecam”- wspólne gromadzenie informacji o książkach, które warto przeczytać, uczniowie na specjalnej tablicy umieszczali swoje propozycje książek godnych polecenia;
  4. „Poznajemy świat Narnii”- uczniowie klasy Va po przeczytaniu przygód tworzyli mapę miejsc zwiedzanych z lekturą, opowiadali przygody oraz tworzyli makietę Narnii;
  5.  „Czytamy razem”- nauczyciele na wybranych godzinach wychowawczych czytali wybrane fragmenty książek zachęcając uczniów do samodzielnego poznania dalszych losów bohaterów;
  6.  „Narodowe czytanie” – wspólne czytanie fragmentów nowel, oglądanie prezentacji na temat twórców i ich dzieł;
  7. „Zeszyt lektur” – klasa IIIa – przygotowanie karty na temat lektury.
  8. Przeprowadziliśmy akcję: Uwolnij książkę! Przygarnij książkę!     

W bibliotece ustawiliśmy regał z książkami. Każdy czytelnik, któremu spodobała się któraś z książek i miał ochotę poczytać, mógł zabrać ją do domu. Można też było swoją książkę położyć na półce aby inny zainteresowany czytelnik mógł zabrać ją do siebie. Wymiana książek pomiędzy czytelnikami to dla nich „drugie życie.”

Literatura wypożyczana przez dziewczęta: Justyna  Bednarek- „Niesamowite Przygody dziesięciu skarpetek”; „Nela – mała reporterka” – seria.; Holly Webb – „Zaopiekuj się mną”; Rowicki Piotr-„Nazywam się Jeżynka”;Cichoń Waldemar – „Cukierku, Ty łobuzie”; red.Jadwiga Piller-„Śladami Neli”

Literatura  wypożyczana przez chłopców: „Baśniobór” – seria.;Paulette Bourgeois, Brenda Clark-‚Franklin”;Jeff Kinney-„Dziennik cwaniaczka”, Martin Widmark, Helena Willis- „Biuro detektywistyczne Lassego i Mai(np.Tajemnica zamku, Tajemnica zwierząt- cała seria)”; Lincoln Peirce-„Zapiski Luzaka”, Kasdepke Grzegorz-„Tajemnicze zniknięcie detektywa Pozytywki”, red. Jadwiga Piller-„Nela i skarby oceanów, Nela na tropie przygód, Nela i polarne zwierzęta”

Dla rodziców przygotowano artykuł promujący głośne czytanie dzieciom, a także o tym jak wzbudzić w dziecku pasję czytania.. Rodzice zostali zaproszeni przez wychowawców do zapoznania się z materiałami dla nich przygotowanymi. Na szkolnej gazetce umieszczamy materiały dla uczniów i rodziców promujące czytelnictwo.

Wzbogacenie biblioteki o ciekawe książki spowodowało wyraźnie zauważalne zwiększenie zainteresowania biblioteką i książką.

Lektury w roku szkolnym 2019/2020

Klasa IVa

Joanna Olech „ Dynastia Miziołków”

 René Goscinny, Jean-Jacques Sempé „Mikołajek”

Janusz Christa  „Kajko i Kokosz. Szkoła latania”  

Jan Brzechwa „Akademia pana Kleksa”

C.S. Lewis „Opowieści z Narnii.  Lew , czarownica i stara szafa”

 Łukasz Wierzbicki „Dziadek i niedźwiadek”

Klasa Vb

Bolesław Prus „Katarynka”

Małgorzata Musierowicz „Opium w rosole”

Henryk Sienkiewicz „W pustyni i w puszczy”

Ferenc Molnar „Chłopcy z Placu Broni”

Frances Hodgson Burnett  ”Tajemniczy ogród”

Klasa Va

Bolesław Prus „Katarynka”  

C.S.Lewis „Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa”

Ferenc Molnar „Chłopcy z Placu Broni”

Henryk Sienkiewicz, „W pustyni i w puszczy”

Frances Hodgson Burnett ”Tajemniczy ogród”

Marcin Kozioł „Skrzynia Władcy Piorunów”

Klasa VI a i VIb

Henryk Sienkiewicz „W pustyni i w puszczy”

John Ronald Reuel Tolkien, „Hobbit, czyli tam i z powrotem”

Rafał Kosik, „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi”

Kornel Makuszyński „Szatan z VII klasy”

Lucy Maud Montgomery, „Ania z Zielonego Wzgórza”

Małgorzata  Musierowicz „Opium w rosole”

Klasa VII

M. Konopnicka „Dym”

Aleksander Fredro „Zemsta”

Adam Mickiewicz „. Dziady. II część.”

Charles Dickens „Opowieść wigilijna”

Henryk Sienkiewicz” Quo vadis”

Juliusz Słowacki „Balladyna”

Henryk Sienkiewicz „Latarnik”

Klasa VIII

Stefan Żeromski „Rozdzióbią nas kruki, wrony”

Adam  Mickiewicz „Pan Tadeusz”

A.Saint- Exupery „Mały Książę”

Stefan  Żeromski „Syzyfowe prace”

Aleksander Kamiński „Kamienie na szaniec”

Melchior Wańkowicz wybrane fr. „Tędy i owędy”; Ziele na kraterze”

Barbara  Kosmowska „Pozłacana rybka”

Regulamin biblioteki szkolnej

Zasady ogólne

  1. Z biblioteki szkolnej mogą korzystać wszyscy uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły.
  2. Biblioteka kształtuje kulturę czytelniczą oraz wdraża do poszanowania książek 
    i czasopism. Pełni rolę ośrodka informacji w szkole dla uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców
    i opiekunów uczniów.
  3. Korzystanie z biblioteki jest bezpłatne.
  4. Biblioteka udostępnia swoje zbiory zgodnie z kalendarzem pracy szkoły,
    w wyznaczonych godzinach.
  5. Biblioteka prowadzi wypożyczanie/użyczanie bezpłatnych podręczników 
    lub materiałów edukacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  6. Ze zgromadzonych w bibliotece zbiorów można korzystać, wypożyczając je do domu, czytając lub przeglądając na miejscu, bądź wypożyczając do wykorzystania w czasie zajęć lekcyjnych.
  7. W bibliotece należy zachować ciszę.
  8. Obowiązuje zakaz spożywania posiłków, picia napojów oraz korzystania z telefonów komórkowych.
  9. Użytkownicy zobowiązani są do poszanowania sprzętu i wyposażenia biblioteki.
  10. Każdy użytkownik biblioteki zobowiązany jest zapoznać się z regulaminem biblioteki i przestrzegać go.

Zasady korzystania z wypożyczalni

  1. Czytelnik może wypożyczyć książki jedynie na swoje nazwisko.
  2. Jednorazowo można wypożyczyć 3 książki na okres trzech tygodni.
  3. Uczniowie przygotowujący się do konkursów, olimpiad lub z innych ważnych powodów mają prawo do wypożyczenia jednorazowo większej ilości książek.
  4. Zauważone przy wypożyczeniu uszkodzenia należy niezwłocznie zgłosić bibliotekarzowi.
  5. Czytelnik zobowiązany jest odkupić zagubioną, zniszczoną książkę lub oddać inną wskazaną przez bibliotekarza.
  6. Wszystkie wypożyczone przez uczniów książki powinny być zwrócone do biblioteki na tydzień przed końcem roku szkolnego.

Zasady korzystania z czytelni

  1. Czytelnia jest miejscem cichej pracy, samokształcenia uczniów i nauczycieli. 
  2. W czytelni można korzystać z księgozbioru podręcznego i czasopism.
  3. Przeczytane czasopisma odnosi się na miejsce, a książki oddaje bibliotekarzowi.
  4. Z księgozbioru podręcznego użytkownicy korzystają na miejscu, jednak w uzasadnionych wypadkach bibliotekarz może udzielić zgody na wypożyczenie do domu, na krótki termin.
  5. Nieprzestrzeganie regulaminu lub nieodpowiednie zachowanie może pozbawić czytelnika prawa do korzystania z czytelni.

Regulamin wypożyczania i użytkowania podręczników szkolnych Szkoły Podstawowej w Dobieszowicach

  1. W roku szkolnym 2019/2020 wszyscy uczniowie klas I – VIII otrzymają
    w szkole bezpłatnie podręczniki do obowiązkowych zajęć edukacyjnych:
  2. Komplet podręczników ( oprócz religii) zostanie przekazany uczniom, rodzicom/opiekunom uczniów w momencie dostarczenia przez wydawnictwo.
  3. Wypożyczane są na okres 10 miesięcy, termin ich zwrotu mija w przeddzień zakończenia roku szkolnego. W przypadku przeniesienia ucznia do innej szkoły podręcznik należy zwrócić przed opuszczeniem szkoły.
  4. Materiały ćwiczeniowe zostaną przekazane uczniom bez obowiązku ich zwrotu.
  5. Bezpośrednio po otrzymaniu wypożyczonych podręczników szkolnych należy sprawdzić ich stan. W przypadku uszkodzeń należy ten fakt niezwłocznie zgłosić bibliotekarzowi.
  6. Udostępniane książki należy chronić przed zniszczeniem i zgubieniem.
  7. Zabrania się dokonywania jakichkolwiek wpisów i notatek w podręcznikach.
  8. Dodatkowe wyposażenie podręcznika (np. płyty, plansze itp.) jest integralną częścią podręcznika i również podlega zwrotowi w stanie niezniszczonym.
  9. W przypadku zniszczenia (pomazania, rozerwania itp.) lub zagubienia podręcznika rodzic/opiekun ucznia zobowiązany jest do odkupienia takiej samej książki.
  10. Wraz z upływem terminu zwrotu (koniec roku szkolnego) należy uporządkować podręcznik tj. powycierać wszystkie wpisy ołówka, podkleić, a następnie oddać do biblioteki szkolnej wraz z dodatkowym wyposażeniem.
  11. Rodzice/opiekunowie podpisują oświadczenie, które jest zobowiązaniem
    do stosowania niniejszego regulaminu.


ROK SZKOLNY 2018/2019


Wpływ systematycznego głośnego czytania dzieciom na rozwój ich osobowości

Czytanie jest kluczem do wiedzy i sprawności umysłu, rozwija język, który stanowi podstawę do myślenia, w tym także matematycznego, otwiera dostęp do skarbnicy ludzkiej myśli i wiedzy.
Tymczasem wielu ludzi, choć umie czytać – nie czyta. Dlaczego?
Ponieważ nawyk czytania i miłość do książek musi powstawać w dzieciństwie.
Uczymy dzieci czytać, ale nie dbamy o to, by lubiły czytać. Nie rozbudzamy w nich zapału do książek, nie dokładamy starań, by czytanie stało się ich ogromną przyjemnością i potrzeba! Wielu dzieciom doświadczenia z książką kojarzą się z przymusem, przykrością i nudą. Dlatego porzucają czytanie na rzecz telewizji. Najskuteczniejszym sposobem wychowania czytelnika na całe życie jest głośne czytanie dziecku dla przyjemności, jest ono proste, bezpłatne dzieci je uwielbiają.

JAK CZYTAĆ DZIECKU:
– Czytać codziennie przez co najmniej 20 min. – czas czytania dostosować do przedziału uwagi dziecka, początkowo może być krótki, stopniowo można go wydłużać, chodzi jednak o codzienny rytuał czytania.
– Dobrą porą na czytanie jest wieczór przed snem. Czytanie powinno się zawsze kojarzyć dziecku z radością – nigdy z przymusem, karą czy nudą.

– Wybierać wyłącznie książki ciekawe i wartościowe dla dziecka, jeśli dziecko o to prosi warto wielokrotnie czytać tę samą książkę, czy wiersz. Należy pozwalać na pytania, powrót do poprzedniej strony, rozmowy zainspirowane tekstem – ta część głośnego czytania najbardziej rozwija intelekt i wrażliwość dziecka.
– Reklamować czytanie własnym przykładem – dzieci powinny widzieć dorosłych pogrążonych we własnych lekturach książek i czasopism.

RODZICU!!
„Bez względu na to ile masz zajęć najważniejszą rzeczą jaką możesz zrobić dla przyszłości swojego dziecka, obok okazywania mu miłości przez przytulanie, jest codzienne, głośne czytanie……!”
 (Jim Trelease)


Świąteczny kiermasz książek!!!

W dniach 3-7 grudnia w Zespole Szkolno – Przedszkolnym odbył się świąteczny kiermasz książki. W ofercie znalazły się książki dla dzieci, młodzieży i dorosłych czytelników. Największym zainteresowaniem cieszyły się opowiadania, kolorowanki z tekstem, zagadki, łamigłówki i książki edukacyjne dla dzieci. Uczniowie klas starszych byli zainteresowani głównie fantastyką i literaturą obyczajową.
Książka jest zawsze dobrym prezentem, dlatego kiermasz został zorganizowany przed świętami Bożego Narodzenia. Biblioteka szkolna współpracuje z Hurtownią Taniej Książki w Tuliszkowie i dzięki temu była możliwość zorganizowania kiermaszu. Dochód uzyskany z kiermaszu wzbogaci bibliotekę szkolną o nowe pozycje książkowe. 
Każda forma promowania książki wpływa na rozwój czytelnictwa. 

mgr Anna Mięcik


„Szkolne Przygody Gangu Słodziaków”

W miesiącu październiku nasze przedszkolaki z grup „Orzełki”, „Sówki” oraz „Kukułki” wzięły udział w konkursie edukacyjnym „Szkolne Przygody Gangu Słodziaków”. Celem konkursu jest budowanie nawyku codziennego czytania. Nauczycie przedszkola prowadzili zajęcia lekcyjne z wykorzystaniem książki „Gang Słodziaków” autorstwa Renaty Piątkowskiej oraz maskotek przedstawiających zwierzęta żyjące w lesie. Codzienne głośne czytanie było nagradzane w szkole naklejką Słodziaka. Pomysłodawcą akcji i fundatorem nagród w konkursie „Szkolne Przygody Gangu Słodziaków” jest sieć sklepów Biedronka”. 
Organizatorami akcji czytania byli nauczyciele przedszkola i biblioteka szkolna. 

                                                                                                             mgr Anna Męcik

Pasowanie na czytelnika

Godziny pracy biblioteki

Poniedziałek – 7.15 – 8.00; 10.30 – 12.45; 13.40 – 15.00

Wtorek – 7.15 – 8.00;   8.00 -9.50

Środa – 7.00 – 7.45;   8.45 – 11.50 ;

Czwartek – 7.15 – 8.00; 10.45-11.50 

Piątek – 7.15 – 8.00;   9.40 – 11.50; G