Wojewódzkie Konkursy Przedmiotowe



INFORMACJA O WOJEWÓDZKICH KONKURSACH PRZEDMIOTOWYCH

  1. Wojewódzkie Konkursy Przedmiotowe są organizowane dla wszystkich uczniów szkół podstawowych klas IV-VIII z terenu województwa śląskiego.
  2. Udział w konkursie jest dobrowolny.
  3. Wszyscy uczniowie uczestniczą w konkursie na jednolitych zasadach.
  4. Kryteria kwalifikacji uczestników do poszczególnych stopni konkursu dla uczniów szkół

podstawowych:

  1. do pierwszego stopnia przystępują uczniowie na zasadzie dobrowolności,
    1. do drugiego stopnia kwalifikują się uczniowie, którzy na pierwszym stopniu uzyskali co najmniej 80% punktów możliwych do zdobycia,
    1. do trzeciego stopnia kwalifikują się uczestnicy stopnia drugiego, którzy na tym stopniu uzyskali co najmniej 85% punktów możliwych do zdobycia.
  2. Uczestnicy trzeciego stopnia mogą uzyskać tytuł laureata lub finalisty:
    1. laureatami zostają uczestnicy, którzy uzyskali co najmniej 90% punktów możliwych

do zdobycia,

  • finalistami zostają pozostali uczestnicy zakwalifikowani do trzeciego stopnia, którzy uzyskali co najmniej 50% punktów możliwych do zdobycia.
  • Uprawnienia laureata:
  • Zwolnienie z egzaminu ósmoklasisty:

Uczeń, który uzyskał tytuł laureata wojewódzkiego konkursu przedmiotowego (np. z języka angielskiego, matematyki), jest zwolniony z egzaminu ósmoklasisty z tego przedmiotu. 

  • 100% punktów:

Za zwolniony egzamin ósmoklasisty przyznawane jest maksymalna liczba punktów (100%). 

  • Pierwszeństwo przyjęcia:

Tytuł laureata daje pierwszeństwo przyjęcia do szkół ponadpodstawowych. 

Uprawnienia finalisty: 

  • Dodatkowe punkty w rekrutacji: Status finalisty daje dodatkowe punkty w procesie rekrutacji do szkoły średniej, co zwiększa szanse na dostanie się do wymarzonego liceum.

Przydatne linki:
– regulamin WKP:

https://kuratorium.katowice.pl/wp-content/uploads/2025/08/regulamin-wkp.pdf

– język polski:

https://kuratorium.katowice.pl/wp-content/uploads/2025/08/zalacznik-1-a-jezyk-polski.pdf

– matematyka:

https://kuratorium.katowice.pl/wp-content/uploads/2025/08/zalacznik-1-b-matematyka.pdf

– język angielski:

https://kuratorium.katowice.pl/wp-content/uploads/2025/08/zalacznik-1c-jezyk-angielski.pdf

– biologia:

https://kuratorium.katowice.pl/wp-content/uploads/2025/08/zalacznik-1d-biologia.pdf

– geografia:

https://kuratorium.katowice.pl/wp-content/uploads/2025/08/zalacznik-1e-geografia.pdf

– historia:

https://kuratorium.katowice.pl/wp-content/uploads/2025/08/zalacznik-1f-historia.pdf

– chemia:

https://kuratorium.katowice.pl/wp-content/uploads/2025/08/zalacznik-1g-chemia.pdf

– fizyka:

https://kuratorium.katowice.pl/wp-content/uploads/2025/08/zalacznik-1h-fizyka.pdf

– informatyka:

https://kuratorium.katowice.pl/wp-content/uploads/2025/08/zalacznik-1i-informatyka.pdf

– język niemiecki:

https://kuratorium.katowice.pl/wp-content/uploads/2025/08/zalacznik-1k-jezyk-niemiecki.pdf


Zakres wiedzy i umiejętności oraz wykaz literatury dla I etapu Wojewódzkich Konkursów Przedmiotowych dla uczniów szkół podstawowych województwa śląskiego w roku szkolnym 2025/2026

JĘZYK POLSKI:

I. Kształcenie literackie kulturowe.

1. Znajomość wybranych utworów z literatury polskiej i światowej oraz umiejętność mówienia o nich  z wykorzystaniem potrzebnej terminologii.

Uczeń:

·       rozpoznaje rodzaje literackie, określa ich cechy i przypisuje czytany utwór do odpowiedniego rodzaju;

·       rozróżnia gatunki epiki, liryki, dramatu i wymienia ich podstawowe cechy oraz wskazuje cechy gatunkowe czytanych utworów literackich;

·       umiejętnie posługuje się terminami: bohater, autor, podmiot liryczny, narrator, narracja, wątek, akcja, fabuła, dramat, tragedia, didaskalia, tekst główny, akt, scena

·       rozpoznaje w tekście literackim środki stylistyczne i określa ich funkcję;

·       wykorzystuje w interpretacji utworów literackich odwołania do wartości uniwersalnych, elementy wiedzy o historii i kulturze oraz potrzebne konteksty;

·       wyszukuje w tekście potrzebne informacje i porządkuje je w zależności od ich funkcji w przekazie;

·       identyfikuje wypowiedź jako tekst informacyjny, publicystyczny lub reklamowy.

II. Kształcenie językowe.

  1. Znajomość podstawowych pojęć oraz terminów służących do opisywania języka i językowego komunikowania się ludzi.

Uczeń:

·       rozpoznaje w wypowiedzi części mowy i określa ich funkcję;

·       rozumie rozbieżności między mową a pismem;

·       nazywa części zdania i rozpoznaje ich funkcje składniowe w wypowiedzi;

·       rozpoznaje w tekście typy wypowiedzeń;

·       poprawnie stosuje imiesłowowy równoważnik zdania, przekształca go na zdanie i odwrotnie;

·       odróżnia mowę zależną i niezależną, przekształca mowę zależną na niezależną i odwrotnie;

·       rozumie znaczenie homonimów;

·       używa poprawnych form gramatycznych imion, nazwisk, nazw miejscowych i nazw mieszkańców;

·       zna sposoby wzbogacania słownictwa;

·       rozumie, na czym polega błąd językowy.

2. Umiejętność pisania zgodnego z zasadami polskiej ortografii i interpunkcji.

Uczeń:

·       zna reguły pisowni i poprawnie używa znaków interpunkcyjnych;

III. Tworzenie wypowiedzi.

1.    Umiejętność wypowiadania się w określonych formach.

Uczeń:

·       tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: opowiadanie (twórcze, odtwórcze), charakterystyka, rozprawka.

2.    Znajomość podstawowych zasad retoryki.

Uczeń:

·       tworzy wypowiedź, stosując odpowiednią dla danej formy gatunkowej kompozycję oraz zasady spójności językowej między akapitami;

·       zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;

·       funkcjonalnie wykorzystuje środki retoryczne oraz rozumie ich oddziaływanie na odbiorcę;

·       wykorzystuje znajomość zasad tworzenia tezy i hipotezy oraz argumentów przy tworzeniu rozprawki oraz innych tekstów argumentacyjnych;

·       odróżnia przykład od argumentu;

·       przeprowadza wnioskowanie jako element wywodu argumentacyjnego;

 IV. Lektury: 

  • P. Prus Na wakacjach [w:] Nowele
  • W. Szekspir Romeo i Julia

MATEMATYKA:

Podczas I etapu uczniów obowiązują wiadomości i umiejętności wynikające z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych – Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej (Dz.U. 2017 poz. 356, ze zm.) – (I i II etap edukacyjny w zakresie matematyki) – wszystkie treści dla klas I-III oraz IV-VI, a dla klas VII-VIII  działy: I – X.

Dodatkowo obowiązują następujące treści:

  • Twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa

Proponowana literatura:

  • Testy konkursowe Wojewódzkiego Konkursu Przedmiotowego z Matematyki
    dla uczniów szkół podstawowych woj. śląskiego w roku szkolnym 2014/15, 2015/16, 2016/2017, 2017/2018, 2018/2019, 2019/2020, 2020/2021, 2021/2022, 2022/2023, 2023/2024, 2024/2025.
  • Ogólnodostępne testy konkursowe Wojewódzkich Konkursów Przedmiotowych
    z Matematyki w Szkołach Podstawowych organizowanych w innych województwach w latach szkolnych 2017/2018, 2018/2019, 2019/2020, 2020/2021, 2021/2022, 2022/2023, 2023/2024, 2024/2025.

JĘZYK ANGIELSKI:

Zakres umiejętności

1. Znajomość środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych).

2. Rozumienie wypowiedzi.

3. Tworzenie wypowiedzi.

4. Reagowanie na wypowiedzi.

5. Przetwarzanie wypowiedzi.

Zakres tematyczny

LEKSYKA

  • CZŁOWIEK

np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, okresy życia, cechy charakteru, uczucia i emocje, zainteresowania, rzeczy osobiste, umiejętności,

  • MIEJSCE ZAMIESZKANIA

np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, opis domu, prace domowe,

  • EDUKACJA

np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, życie szkoły, uczenie się, przybory szkolne, oceny szkolne, zajęcia pozalekcyjne,

  • PRACA

np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsca pracy, wybór zawodu,

  • ŻYCIE PRYWATNE

np. członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, określanie czasu, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy,

  • ŻYWIENIE

np. artykuły spożywcze, lokale gastronomiczne, posiłki i ich przygotowywanie, nawyki żywieniowe,

  • ZAKUPY I USŁUGI

np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, korzystanie z usług, promocje, wymiana i zwrot towaru,

  • PODRÓŻOWANIE I TURYSTYKA

np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, kierunki świata, zwiedzanie, baza noclegowa.

GRMATYKA

  • Zdanie pojedyncze: oznajmujące, pytające, przeczące z użyciem czasów: Present Simple, Present Continuous, Past Simple, Past Continuous, Present Perfect Simple, Future Simple,
  • Strona bierna Passive Voice,
  • Czasowniki modalne,
  • Czasowniki regularne,
  • Czasowniki nieregularne,
  • Czasowniki wyrażające uczucia, emocje, upodobania, chęci, stany i czynności,
  • Konstrukcja „be going to”,
  • Konstrukcja „have to”
  • Konstrukcja „would like to”,
  • Regularne stopniowanie przymiotnika,
  • Nieregularne stopniowanie przymiotnika,
  • Użycie so, such, how, too, not enough i what z przymiotnikami,
  • Liczebniki główne,
  • Liczebniki porządkowe,
  • Tworzenie liczby mnogiej regularnej,
  • Tworzenie liczby mnogiej nieregularnej,
  • Rzeczowniki policzalne,
  • Rzeczowniki niepoliczalne.

ROZUMIENIE WYPOWIEDZI

  • rozumienie standardowych wypowiedzi pisemnych, np. napisów informacyjnych, listów, broszur, ulotek reklamowych, jadłospisów, ogłoszeń, rozkładów jazdy, instrukcji obsługi, tekstów narracyjnych, prostych artykułów prasowych,

TWORZENIE WYPOWIEDZI

  • tworzenie wypowiedzi pisemnych, np. notatki, ogłoszenia, zaproszenia, pozdrowień,
  • życzeń, wiadomości, ankiety, pocztówki, e-maila, opisu, listu prywatnego, listu formalnego,
  • reagowanie na wypowiedzi w formie tekstu pisanego.

BIOLOGIA:

GEOGRAFIA:

1. Na wszystkich etapach uczeń powinien wykazać się wiadomościami i umiejętnościami

określonymi w Celach kształcenia-wymaganiach ogólnych i treściach nauczania –

wymaganiach szczegółowych Podstawy programowej kształcenia ogólnego, w części

dotyczącej przedmiotu geografia na II etapie kształcenia.

2. Zakres zadań konkursowych może wykraczać poza podstawę programową.

3. Obowiązujące umiejętności:

  • odczytywania i interpretowania informacji przedstawionych w różnych formach

(tabele, wykresy, diagramy, mapy, teksty), odkrywania prawidłowości w nich występujących

  • rozpoznawania wybranych obiektów na mapie konturowej Polski i świata
  • wykorzystywania posiadanej wiedzy podczas wykonywania zadań i rozwiązywania

problemów

  • stosowania słownictwa geograficznego w celu opisywania oraz wyjaśniania zjawisk

i procesów zachodzących w środowisku geograficznym

  • czytania, interpretowania map różnej treści i o różnych skalach
  • określanie związków i zależności w środowisku przyrodniczym, gospodarce

i życiu społecznym

  • interpretowania pojęć geograficznych
  • wyjaśniania wzajemnych relacji przyroda-człowiek-społeczeństwo
  • oceniania, wartościowania rzeczy i zjawisk geograficznych
  • umiejętności obliczania wartości liczbowych i wskaźników do charakteryzowania zjawisk geograficznych, w tym:
  • przeliczania skali
  • odległości na mapie i odległości rzeczywistej
  • wysokości bezwzględnej i względnej na podstawie rysunku poziomicowego
  • współrzędnych geograficznych
  • rozciągłości południkowej i równoleżnikowej
  • odległości w kilometrach wzdłuż południka
  • wysokości górowania Słońca w pierwsze dni astronomicznych pór roku na różnych

              szerokościach geograficznych

  • czasu słonecznego i strefowego
  • średniej temperatury rocznej, amplitudy dobowej i rocznej temperatury
  • sumy opadów rocznych

ETAP I (szkolny)

Zakres merytoryczny szkolnego etapu konkursu, obejmuje treści nauczania wybranych

działów tematycznych podstawy programowej oraz treści wykraczające poza podstawę

programową, które przypisano do wybranych działów :

Geografia fizyczna świata. Krajobrazy Ziemi.

  1. Mapa ogólnogeograficzna, treść mapy.
  2. Lądy i oceany na Ziemi: rozmieszczenie kontynentów, mórz i oceanów na Ziemi; pierwsze wyprawy geograficzne;
  3. Krajobrazy świata – wilgotnego lasu równikowego i lasu strefy umiarkowanej, sawanny i stepu (prerii, pampy ); pustyni gorącej (piaszczyste, żwirowe, kamieniste) i lodowej, tajgi i tundry, śródziemnomorski (makia), wysokogórski Himalajów i Tatr;
  4. Pogoda, klimat, strefowość a piętrowość klimatyczno-glebowo-roślinna.
  5. Ruchy Ziemi: Ziemia w Układzie Słonecznym, ruch obrotowy i obiegowy Ziemi; cechy ruchu obrotowego i obiegowego Ziemi; następstwa ruchów Ziemi
  6. Współrzędne geograficzne: szerokość i długość geograficzna; położenie matematyczno-geograficzne punktów i obszarów; rozciągłość południkowa i równoleżnikowa wybranych obszarów.
  7. Wulkany i trzęsienia ziemi.

LITERATURA:

  1. Atlas Geograficzny Świat, Polska
  2. Flis J., Szkolny słownik geograficzny, WSiP, Warszawa 1999 r.
  3. Podręczniki do nauczania geografii dopuszczone do użytku w szkole podstawowej

HISTORIA:

  1. Polska Piastów i Jagiellonów.
  2. Polska w XVI- XVIII w.
  3. Polska pod zaborami.

FIZYKA:

  1. Wprowadzenie do fizyki:
    1. wielkości fizyczne (skalarne i wektorowe),
    1. jednostki (układ SI, wielokrotności i podwielokrotności),
    1. pomiary,
    1. graficzne przedstawienie wektora, wyznaczanie wektora wypadkowego,
    1. interpretacja i analiza prostych wykresów zależności wielkości fizycznych.
  2. Właściwości i budowa materii:
    1. zjawiska fizyczne i przemiany chemiczne,
    1. mieszaniny substancji,
    1. atomy i cząsteczki,
    1. oddziaływania międzycząsteczkowe,
    1. napięcie powierzchniowe,
    1. stany skupienia,
    1. gęstość ciał.
  3. Kinematyka:
    1. względność ruchu,
    1. tor ruchu, droga, przemieszczenie,
    1. prędkość i szybkość,
    1. ruch jednostajny,
    1. ruch jednostajnie przyspieszony,
    1. ruch zmienny.
  4. Dynamika:
    1. pierwsza zasada dynamiki,
    1. druga zasada dynamiki,
    1. trzecia zasada dynamiki,
    1. przykłady sił (ciężkości, nacisku, sprężystości, oporów ruchu, tarcia),
    1. spadek swobodny.
    1. Pęd ciała
  5. Praca i energia:
    1. praca mechaniczna,
    1. energia mechaniczna (potencjalna grawitacji i kinetyczna),
    1. moc,
    1. przemiany energii,
    1. maszyny proste.
  6. Hydrostatyka i aerostatyka
  7. Termodynamika:
    1. energia wewnętrzna,
    1. temperatura,
    1. sposoby przekazu ciepła (przewodnictwo, konwekcja, promieniowanie),
    1. ciepło właściwe,
    1. rozszerzalność temperaturowa ciał.
  8. Elektrostatyka:
    1. sposoby elektryzowania ciał,
    1. ładunek elektryczny, zasada zachowania ładunku elektrycznego,
    1. pole elektryczne,
    1. budowa atomu,

CHEMIA:

  1. Właściwości fizyczne i chemiczne substancji chemicznych znanych z życia codziennego.
  2. Mieszaniny substancji i ich rozdzielanie.
  3. Zjawiska fizyczne a reakcje chemiczne.
  4. Pierwiastki i związki chemiczne; symbole pierwiastków.
  5. Podział pierwiastków na metale i niemetale.
  6. Właściwości metali i niemetali.
  7. Stopy. Praktyczne zastosowanie metali, stopów i niemetali.
  8. Korozja i sposoby ochrony przed korozją metali.
  9. Mieszanina a związek chemiczny.
  10. Podstawowy sprzęt i szkło laboratoryjne.
  11. Obliczenia z wykorzystaniem pojęć: objętość, masa i gęstość.
  12. Atomy i cząsteczki.
  13. Budowa atomów, izotopy.
  14. Cząstki elementarne i ich właściwości.
  15. Zjawisko promieniotwórczości i jego praktyczne wykorzystanie.
  16. Zależność między budowa atomu pierwiastka, a jego położeniem w układzie okresowym.
  17. Podstawowe wiadomości o układzie okresowym pierwiastków, odczytywanie informacji z układu.
  18. Wartościowość pierwiastka.
  19. Cząsteczki związku chemicznego i pierwiastka.
  20. Wzory strukturalne (kreskowe) i sumaryczne.
  21. Nazewnictwo prostych związków chemicznych.
  22. Rodzaje wiązań chemicznych, elektroujemność wg Paulinga.
  23. Związki jonowe i kowalencyjne.
  24. Jony metali i niemetali.
  25. Masa atomowa i cząsteczkowa; atomowa jednostka masy.
  26. Prawo stałości składu związku chemicznego i prawo zachowania masy.
  27. Równania reakcji chemicznych.
  28. Obliczenia stechiometryczne.
  29. Rodzaje reakcji chemicznych.
  30. Wpływ katalizatora na przebieg reakcji chemicznej.
  31. Powietrze, jego skład i właściwości.
  32. Właściwości azotu.
  33. Właściwości i znaczenie tlenu w przyrodzie.
  34. Ozon i dziura ozonowa.
  35. Właściwości tlenku węgla (IV).
  36. Zastosowanie praktyczne i rola dwutlenku węgla w przyrodzie.
  37. Właściwości i praktyczne zastosowanie wodoru.
  38. Związki wodoru z niemetalami.
  39. Gazy szlachetne i ich zastosowanie praktyczne.
  40. Efekt cieplarniany i przyczyny globalnego ocieplenia klimatu.
  41. Ochrona powietrza przed zanieczyszczeniami.
  42. Najwybitniejsi uczeni w badaniach chemicznych.
  43. Budowa cząsteczki wody.
  44. Woda i roztwory wodne.
  45. Właściwości wody.
  46. Stężenie procentowe roztworu, zmiana stężenia i mieszanie roztworów.
  47. Rodzaje roztworów; rozpuszczalność substancji w wodzie.
  48. Tlenki metali i niemetali.
  49. Elektrolity i nieelektrolity.
  50. Wodorotlenki i zasady.
  51. Właściwości i zastosowanie wodorotlenku sodu, potasu i wapnia.
  52. Wodorotlenki i zasady wokół nas.
  53. Otrzymywanie zasad i wodorotlenków nierozpuszczalnych w wodzie.

INFORMATYKA:

1. Podstawy informatyki

  • budowa komputera (jednostka centralna, pamięć, urządzenia wejścia i wyjścia),
  • systemy liczbowe: binarny i dziesiętny (zamiana liczb, proste obliczenia),
  • podstawowe pojęcia: bit, bajt, kilobajt, megabajt, gigabajt, itp.
  • podstawy sieci komputerowych (adresy IP, Internet, bezpieczeństwo).

2. Algorytmy i logika

  • pojęcie algorytmu, cechy dobrego algorytmu,
  • algorytmy w codziennym życiu (np. przepis kulinarny, instrukcja),
  • proste schematy blokowe (start, koniec, decyzje, powtarzanie),
  • klasyczne algorytmy:
    • wyszukiwanie największego / najmniejszego elementu,
    • zliczanie elementów,
    • algorytmy na liczbach (NWD, NWW, liczby pierwsze, dzielniki),
  • myślenie logiczne (łamigłówki, tablice prawdy).

3. Programowanie

  • podstawowe instrukcje w wybranym języku (Python, C++,  Scratch ):
    • wejście i wyjście danych,
    • instrukcje warunkowe (if),
    • proste funkcje,
  • rozwiązywanie zadań problemowych (np. suma liczb, znajdowanie minimum i maksimum, liczenie średniej).

4. Struktury danych (podstawowe)

  • tablica (jednowymiarowa i dwuwymiarowa),
  • łańcuch znaków (string),
  • proste operacje na plikach (wczytywanie, zapisywanie – w starszych klasach).

5. Bezpieczeństwo i etyka

  • zasady bezpiecznego korzystania z Internetu,
  • prawa autorskie, licencje, open source,
  • odpowiedzialne korzystanie z danych i mediów.

6. Zadania praktyczne

  • napisanie programu rozwiązującego zadanie algorytmiczne,
  • analiza fragmentu kodu i przewidzenie jego działania,
  • uzupełnienie brakujących fragmentów programu,
  • rozwiązanie zadania logicznego bez komputera (tzw. „papierowe algorytmy”).

JĘZYK NIEMIECKI:

1.Rozumienie tekstów pisanych

  • rozumienie tekstów użytkowych (ogłoszenia, e-maile, SMS-y, wpisy internetowe, ulotki)
  • rozumienie krótkich tekstów literackich i popularnonaukowych dostosowanych do wieku ucznia
  • wyszukiwanie i selekcjonowanie informacji
  • rozumienie ogólnego sensu oraz intencji autora

2. Tworzenie wypowiedzi pisemnych

  • krótkie formy pisemne: e-mail, kartka z pozdrowieniami, notatka, ogłoszenie, zaproszenie
  • dłuższe wypowiedzi: list prywatny, opis osoby, miejsca, wydarzenia, relacja, opowiadanie
  • poprawność gramatyczna i leksykalna (na poziomie A2)
  • stosowanie odpowiednich zwrotów i struktur do wyrażania własnej opinii

3. Zakres tematyczny (zgodny z podstawą programową)

  • życie codzienne (rodzina, dom, szkoła, jedzenie, zakupy, czas wolny, podróże, zdrowie, sport)
  • świat przyrody (zwierzęta, pogoda, kraje i miasta niemieckojęzyczne)
  • kultura krajów DACHL (Niemcy, Austria, Szwajcaria, Liechtenstein) – podstawowe informacje o geografii, tradycjach i zwyczajach
  • technologie i życie współczesne (media, telefon, komputer, internet – w podstawowym zakresie)

4 . Zakres gramatyczny

Uczeń powinien znać i stosować:

  • rzeczowniki (rodzajniki określone i nieokreślone, liczba mnoga)
  • czasowniki: regularne, nieregularne, modalne, rozdzielnie złożone, zwrotne
  • czasy: Präsens, Perfekt, Präteritum (wybrane czasowniki, np. modalne, sein, haben),
  • tryb rozkazujący (Imperativ)
  • zdania pytające i przeczące
  • szyk zdania prostego i złożonego (spójniki: und, aber, oder, denn, weil, dass, wenn)
  • zaimki: osobowe, dzierżawcze, pytające, wskazujące, zwrotne, nieokreślone (man, etwas, nichts)
  • przymiotniki (odmiana, stopniowanie)
  • przyimki z celownikiem, biernikiem i celownikiem/biernikiem
  • liczebniki, daty, godziny

Literatura i materiały pomocnicze

Podręczniki i repetytoria:

  • „Deutsch Kompakt NEU 7-8”
  • „Repetytorium ósmoklasisty. Język niemiecki” (WSiP)

Dodatkowe źródła:

  • arkusze z poprzednich lat konkursów kuratoryjnych (strony kuratoriów oświaty)
  • strony edukacyjne: Goethe-Institut, Hueber, Klett, Cornelsen (materiały online)
  • krótkie teksty literackie i młodzieżowe opowiadania w uproszczonym języku (lektury w wersji leichte Lektüre)
Skip to content