Na planecie Portfelik
W lutym przyszła kolej na odwiedzenie planety Portfelik. Podczas wizytowania planety, uczniowie klas 2a i 2b:
Uczniowie wykonali również portfeliki. Rodzice z kolei, jako projektowi eksperci, rozmawiali z dziećmi o tym, w jaki sposób dorośli zarabiają pieniądze oraz w jak bezpiecznie korzystać z karty płatniczej.
Od grosika do złotówki” to pierwszy projekt z zakresu edukacji finansowej oraz bezpieczeństwa skierowany do uczniów I etapu kształcenia w szkołach podstawowych.
Jest to dla uczniów bardzo ważne doświadczenie w dziedzinie samodzielnego podejmowania decyzji o zarabianiu, oszczędzaniu i racjonalnym wydawaniu pieniędzy oraz gospodarowaniu innymi zasobami.
W czasie realizacji projektu doskonalone będą procesy poznawcze, kształtowane prawidłowe nawyki oraz postawy warunkujące sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie. Wprowadzane będą pojęcia związane z edukacją finansową oraz z zakresu bezpieczeństwa. Posiadane przez uczniów umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy doskonalone będą podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów życia codziennego w trakcie zabaw i gier dydaktycznych.
Początek szkoły podstawowej to okres, w którym uczniowie otrzymują od opiekunów pierwsze kieszonkowe (np. na kupno przyborów szkolnych, słodyczy). Pojawiają się więc u uczniów nowe doświadczenia w zakresie dokonywania wyboru i podejmowania decyzji o wydawaniu własnych pieniędzy. W związku z tym rodzi się potrzeba przygotowania ucznia do racjonalnego i świadomego dysponowania posiadanymi środkami finansowymi.
Zarządzanie środkami finansowymi wiąże się również z bezpieczeństwem ich przechowywania, dlatego też w programie poruszane będą kwestie szeroko pojętego bezpieczeństwa, nie tylko związanego z finansami, ale również zagadnienia dotyczące bezpiecznych zachowań w różnych warunkach życia dnia codziennego i w sytuacjach nadzwyczajnych.
Jest to również ważny moment z wychowawczego punktu widzenia, ponieważ posiadanie pieniędzy (choćby w postaci kieszonkowego) i ich wydawanie powinno:
· budować zaufanie między dorosłym a dzieckiem,
· uczyć racjonalnego podejmowania decyzji,
· uczyć odpowiedzialności i ponoszenia konsekwencji podejmowanych wyborów.
Realizacja projektu trwa 10 miesięcy, w trakcie których uczniowie, podróżując po planetach z Grosikiem, poznają podstawy edukacji finansowej. Zdobywają wiedzę, kształtują umiejętności i nabywają doświadczenia potrzebne im do samodzielnego, bezpiecznego podejmowania decyzji o formie oszczędzania i racjonalnego gospodarowania własnymi zasobami. Dokumentują realizację poszczególnych zadań i swoich osiągnięć w „Dzienniku podróży”.
Istotnym elementem projektu jest współpraca z rodzicami w realizacji edukacji finansowej dzieci.
Rodzice będą pełnić funkcję konsultantów w projekcie. Zadania domowe dzieci wykonywać będą częściowo wspólnie z rodzicami.
Przez cały czas trwania projektu będą prowadzić ze swoimi dziećmi rozmowy na tematy związane z edukacją finansową i z zakresu bezpieczeństwa. Po każdych zajęciach dzieci otrzymają znaczki z napisem „Porozmawiaj ze mną o…”. Będzie to zaproszenie do wspólnej rozmowy na temat omawianych w danym dniu zagadnień. Rodzice mogą także śledzić postępy swojego dziecka, przeglądając jego „Dziennik podróży”, co miesiąc bogatszy o kolejny pakiet tematycznych zadań.
Na razie uczniowie klas 2a i 2b odbyli dwie galaktyczne podróże- pierwsza wprowadziła nas w zasady projektu, podczas drugiej wylądowaliśmy na planecie „Grosik”.