Szkoła Podstawowa im. Kazimierza Wielkiego w Zespole Szkolno- Przedszkolnym w Dobieszowicach otrzymała dofinansowanie w ramach rządowego programu LABORATORIUM PRZYSZŁOŚCI w kwocie 74 400 zł.
W ramach tego programu w naszej szkole powstanie pracownia techniczno- artystyczna, a także doposażona zostanie pracownia informatyczna.
Analizując zainteresowania naszych uczniów, a także mając na celu ich wszechstronny rozwój i przygotowanie do wejścia w dorosłość zakupiony sprzęt został podzielony na kilka kategorii: robotyka i kodowanie z drukiem 3D, fotografia z obróbką obrazu i dźwięku, kulinaria, szycie maszynowe.
Ponad 50 000 zł zostało już zagospodarowanych na zakup potrzebnych artykułów m.in.
Maszyna do szycia Juno J15
Stolik do maszyny Juno E1015
torba do maszyny do szycia
lodówka Amica FH1815.4U
łopatka Inox
zestaw foremek Bake
toster Łucznik
kontroler Pioneer DDJ-400
mikser Electrolux ESM 3300
opiekacz Sorento Plus
robot kuchenny Kasia
stół
taboret roboczy
szafka średnia
Lego EducationSpikeEssential
Drukarka 3D FlashforgeAdv. 4
FLL zestaw Discover Lego Education
Lego EducationSpikePrime
zestaw ForbotArduino
stacja lutownicza hotair i grotowa WEP 878A
aparat fotograficzny z funkcją nagrywania
statyw
mikroport
oświetlenie
mikrofon kierunkowy
gimbal
greenscreen
filament do drukarki 3D
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 jest programem uchwalonym na lata 2021-2025 przez Radę Ministrów w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy. Nasza szkoła złożyła wniosek o wsparcie finansowe na zakup nowych książek do biblioteki szkolnej. Udało nam się uzyskać dofinansowanie w kwocie 12 000 zł. Zostało zakupionych 304 pozycji książkowych w szczególności wybrana przez uczniów seria “Zaopiekuj się mną”, “Harry Potter i przeklęte dziecko” czy “Dziennik cwaniaczka”. Z książek historycznych przeznaczonych dla dzieci nabyto m. in “Z Bożej łaski Jadwiga, król”, “Husarskie skrzydła” “Bitwa Warszawska 1920”. Zakupiono również lektury z nowej podstawy programowej takie jak “Którędy do Yelowstone?”, “Wścibscy”, “Piaskowy wilk” i wiele, wiele innych. Na ten cel zostało przeznaczonych 9 000 zł. W tym roku można było również zakupić elementy wyposażenia do bibliotek szkolnych oraz książki będące nagrodami dla uczniów biorących udział w działaniach promujących czytelnictwo. Na ten cel wykorzystano pozostałą część przyznanego dofinansowania. Książki są już opisane i skatalogowane z całą pewnością nie na długo zagrzeją miejsca na regałach i wkrótce znajdą swojego czytelnika.
Rozstrzygnięcie konkursu “Strach ma wielkie oczy”
“Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa,
Jaką sobie ludzkość wymyśliła”
Wisława Szymborska
W piątek 25 marca rozdano nagrody w konkursie bibliotecznym zorganizowanym wspólnie ze świetlicą pod tytułem “Strach ma wielkie oczy”. Celem konkursu było zapoznanie dzieci z treścią książki Grzegorza Kasdepke “Co to znaczy?”. Zadanie dzieci polegało na wykonaniu zabawnych i dosłownych ilustracji do wybranych powiedzeń z książki.
Prace oceniane były w trzech kategoriach wiekowych a lista laureatów przedstawia się następująco;
Kategoria I
1. miejsce Marysia Ostręga kl. 1b,
2. miejsce Natalia Grzbiela kl. 1a, Antek Gajowiak kl. 1b,
3. miejsce Zuzia Baltaziak kl 1a,
Kategoria II
1. miejsce Hania Owczarek kl. 2b,
2. miejsce Bartek Zając kl. 2b,
3. miejsce Tomek Krakowski kl. 2b, Piotrek Wadowski kl. 2b,
Kategoria III
1. miejsce Karolina Antonowicz kl. 3
2. miejsce Nikola Koc kl. 3, Paweł Grzesiek kl. 3,
3. miejsce Milena Kubarek kl. 3.
18 listopada uczniowie klasy 7 wyjechali do Muzeum Miejskiego w Siemianowicach Śląskich, gdzie brali udział w warsztatach „Orla WRON=a…”. Podczas zajęć poznali wiele ciekawych faktów z okresu stanu wojennego, analizowali dokumenty dotyczące internowań. warsztaty były okazją do refleksji oraz stawiania trudnych pytań
„GDY GAŚNIE PAMIĘĆ LUDZKA DALEJ MÓWIĄ KAMIENIE”
13 grudnia 1981-13 grudnia 2021
W 2021 r. przypada pełna, 40. rocznica wprowadzenia stanu wojennego w Polsce. Przyniósł on Polakom wiele cierpienia, jednocześnie zaprzepaszczając nadzieje na rychłe nadejście demokratycznych zmian.
Nasza szkoła przystępuje do projektu „GDY GAŚNIE PAMIĘĆ LUDZKA DALEJ MÓWIĄ KAMIENIE- 13 GRUDNIA PAMIĘTAMY”, w ramach którego przez kolejne miesiące realizować będziemy szereg działań mających na celu upamiętnienie tego tragicznego wydarzenia.
W związku ze zbliżającą się 40 rocznicą wprowadzenia stanu wojennego w Polsce nasza szkoła bierze udział w projekcie „Gdy gaśnie pamięć ludzka, dalej mówią kamienie”.
W ramach projektu uczniowie klas starszych podczas dodatkowych zajęć obejrzą film „ Nie zabierajcie mamy”. Pod opieką nauczyciela historii uczniowie przygotowali prace plastyczno -literackie, które wezmą udział w konkursie zewnętrznym oraz plakaty na konkurs wewnątrzszkolny. Uczniowie przeprowadzili również wywiady z bliskimi- świadkami wydarzeń.
Nawiązaliśmy kontakt z panem Zygmuntem Sośniokiem – działaczem NSZZ Solidarność, który służy nam wsparciem merytorycznym
!8 listopada uczniowie klasy 7 odwiedzą siemianowickie muzeum, gdzie wezmą udział w warsztatach „ Grudzień 81”
Jednym z wielu zadań w ramach tego projektu będzie zorganizowanie w szkole miejsca patriotyczno – historycznego „40 lat po stanie wojennym”. Odzew wśród społeczności szkolnej przerósł nasze oczekiwania, na naszej wystawie pojawiło się wiele pamiątek udostępnionych przez bliskich naszych uczniów. Efektem jest wystawa na korytarzu szkoły.
DZIAŁANIA PODEJMOWANE PRZEZ SZKOŁĘ OD WRZEŚNIA DO GRUDNIA 2021
WARSZTATY FILMOWE
Pokaz filmu „Nie zabierajcie Mamy”
Praca z materiałami przygotowanymi przez nauczyciela w oparciu o materiał filmowy
Młode pokolenia o „Solidarności” – KONKURSY, WYSTAWY, WARSZTATY
organizacja szkolnego kącika patriotycznego „40 lat po stanie wojennym” – historycznego, w którym prezentowane będą materiały źródłowe dotyczące stanu wojennego, prace plastyczne uczniów – zamieszczenie na stronie internetowej szkoły, projektu (wystawa fotograficzna)
Budowanie więzi międzypokoleniowej:
„Stan wojenny we wspomnieniach moich bliskich” – konkurs literacki- uczniowie przygotowują prace, w oparciu o wspomnienia bliskich
„Opowiedz mi babciu, dziadku”- projekt polegający na zbudowaniu zestawu pytań dla wywiadu dla bliskich, pamiętających wydarzenia , przeprowadzeniu z nimi wywiadu, jego analizie i omówieniu wniosków podczas warsztatów
Konkurs plastyczny na plakat „40 lat po stanie wojennym”
ZAJĘCIA WARSZTATOWE – „WIRTUALNE ZWIEDZANIE KOPALNI WUJEK”
poszukiwanie „Ludzi Solidarności” – odnalezienie świadków wydarzeń, z którymi zostaną przeprowadzone wywiady przez IPN Oddział w Katowicach/
Prezentacja w szkole wystawy mobilnej na temat wprowadzenia stanu wojennego w Polsce przygotowanej przez IPN
SPRAWOZDANIA KOŃCOWE Z REALIZACJI PROJEKTU EDUKACYJNEGO „AKADEMIA SUKCESU”
Sprawozdanie końcowe – język angielski
Akademia Sukcesu – wsparcie uczniów Szkoły Podstawowej w Dobieszowicach
W ramach projektu Akademia Sukcesu realizowano zajęcia wyrównawcze z języka angielskiego. Na zajęcia uczęszczali uczniowie klasy IV i VIII mający trudności w nauce języka angielskiego. Było to 14 uczniów. Zajęcia odbywały się w wymiarze 4h tygodniowo i prowadzone były zgodnie z harmonogramem.
Głównym celem zajęć było uzupełnienie braków edukacyjnych, usystematyzowanie zdobytej wiedzy, budowanie większej pewności siebie w posługiwaniu się językiem obcym oraz zwiększenie motywacji do nauki języka obcego, która ma ogromny wpływ na aktywność, chęć poznawania języka, komunikowanie się w nim, a także do podejmowania ryzyka.
Cele zajęć:
Zajęcia z języka angielskiego pozwalały na doskonalenie czterech podstawowych umiejętności językowych: czytania, mówienia, słuchania oraz pisania.
Dzięki zajęciom uczniowie kształtowali postawę ciekawości, otwartości i tolerancji wobec innych kultur. Zajęcia sprzyjały również wzmocnieniu w uczniach wewnętrznej motywacji do nauki języka poprzez wprowadzenie elementów zabawy do nauczania, jak i uczenia się języka. Istotne elementy, które były kształtowane w pracy to: ćwiczenie poprawnej wymowy, akcentacji oraz intonacji poprzez ćwiczenia fonetyczne. Poznanie i utrwalenie poznanej leksyki poprzez poznawanie wyrażeń angielskich. Opanowanie prostych struktur gramatycznych stosowanych do wyrażenia teraźniejszości. Wzbogacanie słownictwa dotyczącego życia codziennego z uwzględnieniem realiów Anglii. Wprowadzenie elementów kształcenia kulturoznawczego będącego istotnym aspektem życia w społeczeństwie.
Na wstępie przeprowadzono diagnozę, która pozwoliła ustalić poziom osiągnięć
uczniów z języka angielskiego, a w rezultacie lepiej ukierunkować dalszą pracę. Zajęcia były realizowane zgodnie z tematyką zawartą we wcześniej przygotowanym programie.
W czasie zajęć
uczniowie korzystali z pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach projektu. Mieli również możliwość
utrwalenia słownictwa, zagadnień gramatycznych z zakresu objętego programem nauczania z języka angielskiego. Uczniowie doskonalili także sprawności słuchania, mówienia, czytania i pisania w języku angielskim. Udział w zajęciach pozwolił uczniom uzyskać lepsze oceny z języka angielskiego ze sprawdzianów, odpowiedzi ustnych, prac domowych i przyczynił się do wzrostu motywacji do nauki języka angielskiego.
Uczniowie uzupełnili braki z treści programowych realizowanych na lekcjach języka angielskiego, stworzyli projekty wypowiedzi, zdobyli umiejętności formułowania krótkich wypowiedzi o sobie, rodzinie, najbliższym otoczeniu, zadawania prostych pytań oraz udzielania odpowiedzi Uczestnicy stworzyli swobodne projekty wypowiedzi ustnych przez co nabywali umiejętności komunikowania się w języku angielskim dzięki czemu stali się bardziej otwarci na podejmowanie głosu w języku obcym oraz zmotywowało ich to do dalszej nauki tego języka.
Metody wykorzystane podczas projektu:
Środki dydaktyczne wykorzystane podczas projektu:
REALIZACJA PROJEKTU – GEOGRAFIA – PODSUMOWANIE
1.W zajęciach wyrównawczo – dydaktycznych jak i zajęciach rozwijających uczestniczyło po 8 uczniów
2. Celem głównym kształcenie zdolności konsekwentnego, sumiennego, wytrwałego uczenia się oraz rozwoju osobistego.
3. Cele szczegółowe to kształtowanie u uczniów kompetencji kluczowych, które:
4. Zajęcia odbywały się w formie:
5.Rezultatem zajęć jest:
6. W ramach zajęć uczniowie brali udział w zajęciach (warsztatach)
Warsztat: Hydropolis jako przykład rewitalizacji obiektów poprzemysłowych- ekspozycja poświęcona wodzie mieści się w XIX-wiecznym podziemnym zbiorniku wody czystej.
Warsztat: Wpływ migracji, gospodarki, turystyki na rozwój miast
Warsztat:Bogactwo wnętrza Ziemi
Warsztat: Wpływ migracji, gospodarki, turystyki na rozwój miast.
7. W ramach projektu doposażono szkołę w:
8. Zaplanowany do realizacji w roku szkolnym 2020/2021 harmonogram zajęć z przyczyn wywołanych przez pandemię uległ zmianie i zajęcia były dostosowywane na bieżąco do sytuacji.
W roku szkolnym 2020/2021 odbyło się w sumie 16 godzin zajęć, w tym:
9. W roku szkolnym 2021/2022 w miesiącach wrzesień, październik, listopad realizowano pozostałe godziny projektowe – do zrealizowania pozostało po 31 godzin. W wymienionych miesiącach wszystkie godziny zostały zrealizowane.
Sprawozdanie z realizacji projektu” Akademia Sukcesu”
Zajęcia wyrównawcze z fizyki” Polubić fizykę”
Zajęcia wyrównawcze były propozycją skierowaną do uczniów mających problemy z opanowaniem umiejętności przewidzianych w podstawie programowej, a szczególnie do uczniów ze specyficznymi trudnościami. Z informacji dostarczonych przez pracowników PPP, jak również z rozmów z uczniami oraz rodzicami uczniów wynikało, iż niezbędne jest przeprowadzenie dodatkowych zajęć wspomagających pracę tych uczniów. Grupę objętą zajęciami stanowiło 8 uczniów klasy VII b ( w tym roku szkolnym klasa VIII b). Udział w tego typu zajęciach pozwolił tym uczniom zmniejszyć, a nawet wyrównać braki w stosunku do rówieśników. Dzięki zajęciom dodatkowym uczniowie mogli rozwijać kompetencje z fizyki poprzez naukę przez działanie, eksperymentowanie, poznawanie nowych zagadnień przez doświadczenie. Uczniowie także mogli :
1. Poszukiwać informacji na zadane tematy w różnych źródłach (literaturze naukowej i popularnonaukowej, programach multimedialnych i Internecie, podręcznikach i czasopismach), ich dokumentowanie, przedstawienie i przechowywanie.
2. Rozwiązywać zadania rachunkowe i problemowe o różnym stopniu trudności z zakresu przewidzianego dla danego poziomu kształcenia.
3. Planować i przeprowadzać doświadczenia związane z tematyką zajęć lub zaproponowanych przez uczniów. Przełamanie strachu przed fizyką ,ukazanie ciekawych stron przedmiotu, uświadomienie przydatności wiedzy i umiejętności zdobytych na zajęciach a przede wszystkim uzupełnienie zaległości i braków w wiadomościach szczególnie po powrocie do nauki stacjonarnej , przywrócenie wiary we własne siły i możliwości oraz zmotywowanie do samodzielnej pracy to główne cele zrealizowane podczas zajęć. W dodatku poprawienie umiejętności obserwowania i opisywania zjawisk fizycznych, usprawnianie umiejętności opisywania zjawisk fizycznych z zastosowaniem technik matematycznych, przygotowanie do sprawdzianów wiadomości to również cele które w pełni zrealizowano.
W związku z zawieszeniem zajęć stacjonarnych w ubiegłym roku szkolnym i wznowieniem ich w tym rok szkolnym harmonogram i plany zajęć musiały zostać dostosowane do aktualnych potrzeb. W sumie zrealizowano 39 godzin zajęć wyrównawczych z fizyki.
Zakupiono następujące pomoce naukowe:
1.Jubilerska waga elektroniczna.
2.Decybelomierz cyfrowy .
3.Komora próżniowa.
4.Próżniowa rura Newtona.
5.Magnes a kula ziemska .
6.Pałeczki elektrostatyczne, szklane i ebonitowe.
7.Linie pola magnetycznego.
8.Maszyna elektrostatyczna.
9.Elektroskop dwulistkowy
Pomoce naukowe zakupione w ramach projektu wykorzystane zostały do indywidualnej pracy metodą doświadczalną.
Rezultatem zajęć jest zauważalny u każdego uczestnika postęp w zasobie wiedzy i umiejętności, a także ograniczenie istniejących braków. Spotkania pozwoliły na efektywne wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach. Efektem były lepsze wyniki w nauce, większa aktywność na zajęciach. Dzięki zajęciom dodatkowym uczniowie rozwinęli kompetencje z fizyki poprzez naukę przez działanie, eksperymentowanie, poznawanie nowych zagadnień przez doświadczeni. Główny cel jakim było przełamanie strachu przed tym trudnym przedmiotem oraz ukazanie jego ciekawych stron został osiągnięty.
Wykorzystywane metody i formy pracy
Zajęcia odbywały się w formie aktywnego treningu, w którym uczestnicy zdobywają niezbędną wiedzę w danej dziedzinie oraz umiejętności praktyczne potrzebne do zastosowania tej wiedzy w działaniu. Zajęcia odbywały się w formie:
1. warsztatów, indywidualnych i grupowych wdrażających nowe umiejętności i wiedzę,
2. dyskusji, „burza mózgów”,
3. wspólnego poszukiwania rozwiązań w formie pracy grupowej,
4. ćwiczeń utrwalających,
5. doświadczeń i eksperymentów.
Właśnie takie metody szkoleniowe pozwoliły na efektywne przyswojenie wiedzy . Uczniom udało się „Polubić fizykę
Sprawozdanie z realizacji projektu” Akademia Sukcesu”
Zajęcia wyrównawcze z chemii „ Polubić chemię”
Wysoki odsetek uczniów wymagających wsparcia w zakresie pomocy psychologiczno- pedagogicznej był powodem przeprowadzenia dodatkowych zajęć dydaktyczno-wyrównawczych służących wyrównywaniu dysproporcji edukacyjnych u uczniów. Udział w tego typu zajęciach pozwolił uczniom zmniejszyć, a nawet wyrównać braki w stosunku do rówieśników. Diagnoza wykazała , iż uczniowie mają problemy z koncentracją, a dodatkowo odznaczają się niskim poziomem motywacji. Zdiagnozowano również problemy z komunikacją społeczną. Zajęcia wyrównawcze były propozycją skierowaną do uczniów mających problemy z opanowaniem umiejętności przewidzianych w podstawie programowej, a szczególnie do uczniów ze specyficznymi trudnościami. Celem zajęć dydaktyczno-wyrównawczych było stwarzanie możliwości wszechstronnego rozwoju uczniom z trudnościami na miarę ich możliwości . W zajęciach wyrównawczych z chemii uczestniczyło 8 uczniów z klasy VII b ( obecnie uczniowie klasy VIII b) .
Główne cele takie jak:
Doposażono pracownię chemiczną w następujące pomoce naukowe.
1.Zestaw konstrukcyjny
2.Model atomu 3D
3. Zbiór zadań z chemii Wydawnictwo Nowa Era
Pomoce naukowe zakupione w ramach projektu wykorzystane zostały do indywidualnej pracy metodą doświadczalną .Szczególnie przydatne okazały się zbiory zadań z chemii. Podczas zajęć uczniowie nauczyli się planowania doświadczeń chemicznych, wykonania ich , obserwacji przebieg i wyciągania wniosków . Rozwinęli umiejętności posługiwania się sprzętem laboratoryjnym. Zajęcie wyrównawcze z chemii pozwoliły uczniom zmniejszyć, a nawet wyrównać braki w stosunku do swoich rówieśników. Efektem tego było osiągnięcie wysokich ocen z tego przedmiotu na koniec roku, jak również osiąganie pozytywnych ocen z sprawdzianów, kartkówek czy odpowiedzi ustnych. Dzięki zajęciom dodatkowym uczniowie rozwinęli kompetencje z chemii poprzez naukę przez działanie, eksperymentowanie, poznawanie nowych zagadnień przez doświadczeni czy też rozwiązywanie zadań. Główny cel jakim było przełamanie strachu przed tym trudnym przedmiotem oraz ukazanie jego ciekawych stron został osiągnięty. Wykorzystywane metody i formy pracy Zajęcia odbywały się w formie aktywnego treningu, w którym uczestnicy zdobywają niezbędną wiedzę w danej dziedzinie oraz umiejętności praktyczne potrzebne do zastosowania tej wiedzy w działaniu.
Zajęcia odbywały się w formie:
1. wykładów interaktywnych,
2. warsztatów, indywidualnych i grupowych wdrażających nowe umiejętności i wiedzę,
3. dyskusji, „burza mózgów”,
4. wspólnego poszukiwania rozwiązań w formie pracy grupowej,
5. ćwiczeń utrwalających,
6. doświadczeń i eksperymentów. Uczniom udało się „Polubić chemię”
Sprawozdanie z realizacji projektu” Akademia Sukcesu”
Zajęcia rozwijające zainteresowania biologiczne „W świecie roślin i zwierząt”
Głównym celem projektu było podniesienie kompetencji poprzez indywidualizację pracy z uczniem. Wczesne wykrywanie i trafne diagnozowanie specjalnych potrzeb rozwojowych oraz edukacyjnych dzieci i młodzieży stanowią podstawę troski o zapewnianie im warunków sprzyjających urzeczywistnieniu potencjału rozwojowego, osiągnięciu wykształcenia odpowiadającego temu potencjałowi i przygotowaniu się do samodzielnego, wartościowego i satysfakcjonującego życia w społeczeństwie w okresie dorosłości. Na zajęciach z biologii przeprowadzona obserwacja pokazała , że dla zdolnych uczniów konieczne jest wprowadzenie dodatkowych zajęć rozwijających, ponieważ nie mają szansy rozwijać swoich zdolności podczas normalnych zajęć lekcyjnych, gdyż zbyt duża grupa uczniów z deficytami absorbuje uwagę i czas nauczyciela. Zorganizowane zajęcia miały na celu pomóc uczniom w zdobyciu dodatkowej wiedzy i umiejętności przyrodniczych, pozwalających sprostać stawianym im wymaganiom. Programy obejmowały treści nauczania wychodzące poza podstawę programową obowiązującą w kształceniu uczniów na tym etapie kształcenia. Analizie podlegało również wyposażenie pracowni w pomoce naukowe. W zajęciach uczestniczyli uczniowie klasy 7 b obecnie 8b. Zrealizowano 39 godzin zajęć Organizacja tych zajęć pozwoliła na :
Wszystkie założone cele zostały osiągnięte. Rezultatem zajęć była także poprawa w zakresie współpracy i funkcjonowania w grupie szczególnie pop powrocie z nauki zdalnej. Uczniowie rozwinęły umiejętność prowadzenia obserwacji przyrodniczych i korzystania z odpowiednich do tego narzędzi. Zajęcia z biologii miały na celu wyjaśnienie zasad posługiwania się mikroskopem, naukę samodzielnej pracy z wykorzystaniem sprzętu laboratoryjnego, tworzenie preparatów. Uczniowie w trakcie zajęć poznali sprzęt laboratoryjnych , nauczyli się wykonywać samodzielnie preparaty świeże i korzystali z preparatów gotowych. Razem z nauczycielem przygotowywali doświadczenia biologiczne, określali hipotezy, cele, próby kontrolne i badawcze oraz wyciągali wnioski. Wiedzę poznaną na lekcjach mogli wykorzystać w praktyce. Uczniowie nabyli umiejętność rozpoznawania podstawowych gatunków roślin i zwierząt, elementów ekosystemu należących do biotopu i biocenozy.
Wykaz doposażenia pracowni biologicznej
1.Ucho. Duży model demonstracyny
2.Oko. Model demonstracyjny
3.Model DNA
4. Szkielet człowieka 170 cm. Model
5. Model skóry. Przekrój
6.Komórka roślinna
7.Model kwiatu
8.Komórka zwierzęca
9. Szkiełka podstawowe
10. Szkiełka nakrywkowe
11. Mózg. Model anatomiczny
12. Akcesoria do mikroskopu
13. Mikroskopy powiększenie 64x-640x
14. Zoologia. Preparaty mikroskopowe
15.Zestaw preparatów mikroskopowych- przyroda
16. Bakterie. Preparaty mikroskopowe
17. Tkanki człowieka zdrowe- cz. I
18. Tkanki człowieka zdrowe- cz. II
19. Tkanki człowieka zmienione chorobotwórczo
20. Bezkręgowce. Zestaw preparatów mikroskopowych
21. Grzyby. Zestaw preparatów mikroskopowych
22. Komórki i tkanki zwierzęce ssaków
23. Model łodygi rośliny jednoliściennej
24. Model łodygi rośliny dwuliściennej
25. Gołąb. Szkielet
26. Ryba. Szkielet
27. Żaba. Szkielet
28. Model komórki zwierzęcej. Przekrój
29. Królik. Szkielet
30. Parki Narodowe
31. Komórka zwierzęca
Wszystkie zakupione pomoce naukowe zastały wykorzystane podczas zajęć. Zorganizowane zajęcia miały na celu pomóc uczniom w zdobyciu dodatkowej wiedzy i umiejętności przyrodniczych, pozwalających sprostać stawianym im wymaganiom. Programy obejmowały treści nauczania wychodzące poza podstawę programową obowiązującą w kształceniu uczniów na tym etapie kształcenia. Zajęcia prowadzone były metodą eksperymentu w pracowni doposażonej w odpowiednie narzędzia TIK i pomoce dydaktyczne. Były one dla uczniów wspaniałą okazją do rozwijania pomysłowości, samodzielności, zdolności i twórczego myślenia. Współczesna nauka biologii opiera się o wiele ciekawych interaktywnych modeli biologicznych, które w jeszcze ciekawszy sposób przedstawiają treści nauczania i zachęcają do zainteresowania ucznia konkretnymi zagadnieniami zawartymi w podstawie ponadprogramowej.
Wykorzystywane metody i formy pracy
Zajęcia odbywały się w formie aktywnego treningu, w którym uczestnicy zdobywają niezbędną wiedzę w danej dziedzinie oraz umiejętności praktyczne potrzebne do zastosowania tej wiedzy w działaniu.
Zajęcia odbywały się w formie:
1. wykładów interaktywnych
2. warsztatów, indywidualnych i grupowych wdrażających nowe umiejętności i wiedzę (indywidualne oraz w grupach),
3. dyskusji, „burza mózgów”,
4. wspólnego poszukiwania rozwiązań w formie pracy grupowej
5. ćwiczeń utrwalających,
6. doświadczeń i eksperymentów.
Program zajęć przeznaczony był dla uczniów szczególnie zainteresowanych biologią, ale również dla takich, którzy mają trudności i chcieliby trochę bardziej się z biologią „oswoić”.
Nasze działania
Projekt „Akademia sukcesu – wsparcie uczniów Szkoły Podstawowej w Dobieszowicach” polega na realizacji zadań z zakresu indywidualizacji w procesie nauczania w obszarze zarówno uzdolnień jak i szczególnych trudności uczniów. Skierowany jest do uczniów klas IV – VIII szkoły podstawowej. Tematyka projektu i dobrane działania odpowiadają zdiagnozowanym potrzebom. Celem głównym projektu jest podniesienie kompetencji poprzez indywidualizację pracy z uczniem.
Projekt realizowany jest od lipca 2020 r. i ma trwać do końca listopada 2021r. Finansowany jest ze środków UE. W ramach projektu zaplanowano różnorodne zajęcia dla uczniów kl. IV- VIII: z matematyki zajęcia wyrównawcze dla kl. VII i rozwijające dla kl. IV i VIII. Z przedmiotów przyrodniczych w kl. VII odbywają się zajęcia wyrównawcze z fizyki i chemii oraz geografii w kl. V- VIII i rozwijające zdolności z biologii w kl. VII oraz zajęcia wyrównawcze z języka angielskiego. Treści realizowane na zajęciach są różnorodne, mają poszerzać wiadomości, które uczniowie już posiadają a także dają możliwość poruszania zagadnień wykraczających poza program nauczania. Dla uczniów, którzy lubią współzawodnictwo dają lepsze możliwości do przygotowania uczniów do konkursów przedmiotowych.
Uczniowie na zajęciach mają możliwość:
· przypomnienia i opanowania treści sprawiających trudności
· kompensacji deficytów
· rozwijania i budowy własnych zasobów
· zdobyć wiedzę i umiejętności wykraczające poza zakres programu danej klasy
· współpracować w grupie
· uczyć się gospodarowania czasem
· bycia kreatywnym, samodzielnym, spontanicznym
– pozwoliły uczniom zmniejszyć, a nawet wyrównać braki w stosunku do swoich rówieśników
– rozwijania pomysłowości, zdolności i twórczego myślenia, oraz integracji po powrocie do nauczania stacjonarnego.
Uczniowie poznawali różnorodne techniki uczenia się i korzystania z materiałów multimedialnych w celu tworzenia własnych krzyżówek oraz quizów przydatnych do nauki języka.
Sale i pracownie przedmiotowe zostały doposażone w nowoczesne pomoce dydaktyczne ( komora próżniowa, plansza interaktywna, atlas multimedialny, zestawy konstrukcyjne, programy multimedialne, gry, układanki, itp. ) materiały dydaktyczne, sprzęt komputerowy , drukarki, magiczny dywan.
Praca na zajęciach wyzwala w uczniach chęć pokonywania trudności, samodzielnego dociekania i rozwiązywania różnorodnych problemów oraz wzmacniała ogólną aktywność ucznia.
Zajęcia mają wpływ na rozwój dziecka w wielu kierunkach, mogą w dużym stopniu wpłynąć na jego osobę, zdolności, rozwinąć w nim talenty, pasje a przede wszystkim dać możliwość wykazania się oraz uwierzyć we własne możliwości. Główny cel jakim było przełamanie strachu przed tymi trudnymi przedmiotami oraz ukazanie ich ciekawych stron został osiągnięty.
Projekt Edukacyjny:
„Akademia sukcesu”
Szkoła Podstawowa im. Kazimierza Wielkiego w Dobieszowicach realizuje projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Społeczny) dla osi priorytetowej: XI. Wzmocnienie potencjału edukacyjnego
dla działania: 11.1. Ograniczenie przedwczesnego kończenia nauki szkolnej oraz zapewnienie równego dostępu do dobrej jakości edukacji elementarnej, kształcenia podstawowego
i średniego dla poddziałania: 11.1.4. Poprawa efektywności kształcenia ogólnego – konkurs
Celem projektu pn. „Akademia sukcesu – wsparcie uczniów Szkoły Podstawowej w Dobieszowicach” jest poprawa dostępu do wysokiej jakości oferty kształcenia ogólnokształcącego w Szkole Podstawowej w Dobieszowicach w trakcie trwania projektu, poprzez realizację zadań zmierzających do kształtowania i rozwijania kompetencji kluczowych wśród 46 uczniów (25K/21M). W zakresie wyrównywania szans edukacyjnych poprzez zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze dla uczniów słabszych z matematyki, nauk przyrodniczych
i doskonalące z języka angielskiego, wraz z doposażeniem pracowni, a także w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów poprzez organizację zajęć opartych na metodzie eksperymentu z matematyki i biologii, wraz z doposażeniem pracowni.
Wartość całkowita projektu: 162 627,20 PLN
Dofinansowanie z UE: 90%
Regulamin rekrutacji i uczestnictwa w projekciePobierz
HARMONOGRAM PROJEKTU:
„Akademia Sukcesu” 2020/2021
1 października rozpoczęły się w naszej szkole zajęcia nauczycieli z uczniami w ramach projektu: „AKADEMIA SUKCESU”.
Uczniowie uczestniczą w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych oraz rozwijających zainteresowania z następujących przedmiotów : biologia, chemia, fizyka, geografia, język angielski
i matematyka. Zajęcia prowadzone są przez doświadczonych nauczycieli:
p. mgr inż. Tamarę Pudo
p. mgr Jolantę Karcz
p. mgr Marzenę Kubica
p. mgr Agniejszkę Rabus
Tak przedstawia się tygodniowy harmonogram zajęć:
Żółty – Tamara Pudo
Zielony – Jolanta Karcz
Niebieski – Agnieszka Rabus
Czerwony – Marzena Kubica
Zajęcia z języka angielskiegoPobierz
Pomoce do nauki fizyki i chemii
Pomoce do nauki matematyki
Pomoce do nauki języka angielskiego
Podróż od ” GROSIKA DO ZŁOTÓWKI” dobiegła końca. W dniu 18 grudnia 2023r. po raz ostatni uczniowie klas III A i III B byli z Grosikiem na planecie ZŁOTÓWKA. W tym dniu uczniowie poznali wieloznaczność pojęć: bogactwo, skarb, marzenia, osiągnięcia. Wykonali gwiazdozbiór marzeń , zredagowali życzenia dla Grosika oraz wykonywali obliczenia pieniężne.
Wędrując przez cały rok rakietą uczniowie zdobyli wiedzę na temat zarabiania i oszczędzania pieniędzy. Dzięki spotkaniom z Grosikiem uczniowie byli bezpieczni. Przez cały rok była to wspaniała przygoda.
W miesiącu listopadzie podczas Grosikowych wędrówek uczniowie klas trzecich utrwalali dotychczasowe poznane pojęcia, doskonalili umiejętność liczenia pieniędzy oraz utrwalili przepisy ruchu drogowego.
We wrześniu Grosik wspólnie z dziećmi z klasy 3a i 3b wspominał wakacje. Podczas grosikowych wspomnień dzieci poznały euro i kraje należące do jej strefy, utrwaliły zasady bezpiecznego przechowywania pieniędzy oraz zasady bezpieczeństwa obowiązujące w drodze do szkoły. Jak zawsze, zmagały się z zadaniami tekstowymi dotyczącymi obliczeń pieniężnych.
„Maj w Grosikowej podróży, to Grosikowa Majówka podczas której uczniowie usystematyzowali pojęcia związane z oszczędzaniem i lokowaniem pieniędzy. Przypomnieli sobie również zasady bezpiecznego zachowania się na wyjazdach.”
” W kwietniu uczniowie gościli na planecie Zabawka. Poznali tam znaczenie potocznych pojęć związanych z zakupami np. kupić za psie pieniądze, kupić kota w worku. Poznali również słowa piosenki o bezpieczeństwie.”
” W marcu w ramach projektu „Od grosika do złotówki” uczniowie klasy 2a i 2b odwiedzili Planetę Skarbonka. Na planecie tej zdobyli nową porcję wiedzy i teraz już:
– znają pojęcia: bank, konto, debet, karta płatnicza, kredyt, bankomat;
– znają sposoby lokowania i przechowywania pieniędzy dawniej i dziś;
– kształtują nawyki oszczędzania w różnych sytuacjach życia codziennego;
– wiedzą, że oszczędzanie to nie tylko gromadzenie pieniędzy;
– wiedzą, jak mogą zadbać o swoje zdrowie.
Podczas eksploracji Planety Skarbonka uczniowie wykonali skarbonki, stworzyli również piramidy żywienia.”
Na planecie Portfelik
W lutym przyszła kolej na odwiedzenie planety Portfelik. Podczas wizytowania planety, uczniowie klas 2a i 2b:
Uczniowie wykonali również portfeliki. Rodzice z kolei, jako projektowi eksperci, rozmawiali z dziećmi o tym, w jaki sposób dorośli zarabiają pieniądze oraz w jak bezpiecznie korzystać z karty płatniczej.
Od grosika do złotówki” to pierwszy projekt z zakresu edukacji finansowej oraz bezpieczeństwa skierowany do uczniów I etapu kształcenia w szkołach podstawowych.
Jest to dla uczniów bardzo ważne doświadczenie w dziedzinie samodzielnego podejmowania decyzji o zarabianiu, oszczędzaniu i racjonalnym wydawaniu pieniędzy oraz gospodarowaniu innymi zasobami.
W czasie realizacji projektu doskonalone będą procesy poznawcze, kształtowane prawidłowe nawyki oraz postawy warunkujące sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie. Wprowadzane będą pojęcia związane z edukacją finansową oraz z zakresu bezpieczeństwa. Posiadane przez uczniów umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy doskonalone będą podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów życia codziennego w trakcie zabaw i gier dydaktycznych.
Początek szkoły podstawowej to okres, w którym uczniowie otrzymują od opiekunów pierwsze kieszonkowe (np. na kupno przyborów szkolnych, słodyczy). Pojawiają się więc u uczniów nowe doświadczenia w zakresie dokonywania wyboru i podejmowania decyzji o wydawaniu własnych pieniędzy. W związku z tym rodzi się potrzeba przygotowania ucznia do racjonalnego i świadomego dysponowania posiadanymi środkami finansowymi.
Zarządzanie środkami finansowymi wiąże się również z bezpieczeństwem ich przechowywania, dlatego też w programie poruszane będą kwestie szeroko pojętego bezpieczeństwa, nie tylko związanego z finansami, ale również zagadnienia dotyczące bezpiecznych zachowań w różnych warunkach życia dnia codziennego i w sytuacjach nadzwyczajnych.
Jest to również ważny moment z wychowawczego punktu widzenia, ponieważ posiadanie pieniędzy (choćby w postaci kieszonkowego) i ich wydawanie powinno:
· budować zaufanie między dorosłym a dzieckiem,
· uczyć racjonalnego podejmowania decyzji,
· uczyć odpowiedzialności i ponoszenia konsekwencji podejmowanych wyborów.
Realizacja projektu trwa 10 miesięcy, w trakcie których uczniowie, podróżując po planetach z Grosikiem, poznają podstawy edukacji finansowej. Zdobywają wiedzę, kształtują umiejętności i nabywają doświadczenia potrzebne im do samodzielnego, bezpiecznego podejmowania decyzji o formie oszczędzania i racjonalnego gospodarowania własnymi zasobami. Dokumentują realizację poszczególnych zadań i swoich osiągnięć w „Dzienniku podróży”.
Istotnym elementem projektu jest współpraca z rodzicami w realizacji edukacji finansowej dzieci.
Rodzice będą pełnić funkcję konsultantów w projekcie. Zadania domowe dzieci wykonywać będą częściowo wspólnie z rodzicami.
Przez cały czas trwania projektu będą prowadzić ze swoimi dziećmi rozmowy na tematy związane z edukacją finansową i z zakresu bezpieczeństwa. Po każdych zajęciach dzieci otrzymają znaczki z napisem „Porozmawiaj ze mną o…”. Będzie to zaproszenie do wspólnej rozmowy na temat omawianych w danym dniu zagadnień. Rodzice mogą także śledzić postępy swojego dziecka, przeglądając jego „Dziennik podróży”, co miesiąc bogatszy o kolejny pakiet tematycznych zadań.
Na razie uczniowie klas 2a i 2b odbyli dwie galaktyczne podróże- pierwsza wprowadziła nas w zasady projektu, podczas drugiej wylądowaliśmy na planecie „Grosik”.